CITAT (Anolyn @ 05-08-2009, 00:17)

Tack för alla tipsen!
Lime är en favorit, så det ska jag verkligen pröva!

Men, gällande Citrus Reticulata, jag sökte på google på namnet och växterna och frukterna liknar väldigt mycket ett träd som jag hade för något/några år sen. Trots att jag följde vad tips och råd jag kunde hitta dog det trädet en långsam död efter att ha tappat sina blad och frukter. Det var hemskt att se.
I alla fall, finns det händelsevis fler arter som liknar citrus reticulata, så det därmed finns en chans att trädet jag hade inte var av denna sort?
Tack för länkarna!
Men, är det verkligen säkert med frakten och så? Känns som en chansning. Är det någon som har erfarenhet av detta?
det finns väldigt många sorters citrus med liknade frukter som Citrus Reticulata. sedan avsaknade av vintervila behöver inte vara orsaken till att den dog, fel vattning och ohyra och för lite ljus är faktorer som spelar in och andra orsaker.
Citrus Reticulata är VÄLDIGT beroende av mycket ljus. och den måste ha extra ljus om den ska behålla blad och frukter under den mörka årstiden och klarar av att övervintra. den vill också gärna stå i söderfönster.
frösådda citrusar tål klimatet bättre inne också, men man får ju vänta väldigt länge på blommor och ev frukt.
du ser vad du ska betala i frakt + plus priserna för det du köper. sedan betalar du antigen innan eller när du fått plantorna (oftast betalar du innan igenom din bank eller paypal ). bägge dom två sidorna har bra rykte om sig och är enligt andra sidor seriösa. och dom ser seriösa ut. jag handlar mycket över nätet och har sällan problem med utländska plantskolor som säljer på nätet. jag har just inte handlat hos dessa två än så jag kan inte säga säkert hur kvalitén är men skulle tro att den är god av vad jag har sett på bilder. lite chansning är det alltid. sedan kan du ju hitta på Tradera.com och Blocket.se ibland men där är det större chansning tycker jag. vill du inte handla på nätet så får du åka runt på plantskolor och leta.
var i Sverige bor du? så kan jag kanske rekommendera plantskolor som har mycket citrus. Bogrönt, Plantagen, Blomsterlandet brukar ha en hel del citrus.