Anolyn
Hej!

Jag har i förbifarten flera gånger hört talas om citrusfrukter ifrån tropikerna eller i övrigt varma områden som med fördel kan odlas inomhus. Jag undrar om ni vet något om detta? Få växter kan lysa upp ett rum som ett citrusträd i blom eller som bär frukt men eftersom jag bor i lägenhet utan balkong har det alltid varit svårt för mig att hålla de här växterna vid liv över vintern.

Därför undrar jag: (1) Känner någon till något om vilka arter det rör sig om? (2) Vad kostar det och var kan jag eventuellt få tag i ett sådant träd?

Tack på förhand!
/Johan
MariaS
Kalamondinen är väl den som är bäst anpassad för lägenhetslivet. (Citrofortunella mitis) Men även den behöver en köldknäpp, för att komma igång med blomningen.

Om du inte har en balkong, kanske du har ett fönster som du kan hålla öppet så länge som möjligt, bara så att växten får en något kallare period när ljuset börjar försvinna (september borde räcka) Sen ger du den extra belysning under en lampa med lågenergiglödlampa.

Under "kylperioden" ger du den sparsamt med vatten och ingen näring. När den sen börjar få extra belysning, så börjar du öka vattningen och näringstillförseln. Glöm inte att ge den en dusch då och då. Det gillar alla citrusar, vare sig de kan bo ute eller inte.
Alexander-VG-zon3
Citrus x microcarpa - Kalamondin - är en hybrid mellan kumquat och mandarin.

vilket är en bra Hybrid då den tål kylan som kumquat och tål tropiska förhållanden som mandarin.

vilket gör att den kommer blomma utan kyla alls och ge frukt. men får den en kylperiod så kan den blomma bättre.

här är några som klarar av att övervintra i rumstemp

Citrus × paradisi - Grape
Citrus x aurantium var myrtifolia - Chinotto

dessa klarar det bäst
Cytris x hystrix - Papeda, Kaffir lime
Citrus x aurantiifolia - Lime
Citrus reticulata - Små citrus

för att man ska lyckas bra behövs extraljus+ljust fönster.

dock om du nu hade kunnat ha dom ute på en balkong så klarar dom flesta citrus-växter att övervintra inne i rumstemp om dom får vara ute under den frostfria perioden så det är kanske nåt du kan se framemot om du får balkong. men dom jag skrev upp klarar att växa inne åretrunt. och man kan ju göra det bättre för dom på sommaren med att öppna upp.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Anolyn @ 04-08-2009, 00:59) *
(2) Vad kostar det och var kan jag eventuellt få tag i ett sådant träd?

Tack på förhand!
/Johan

glömde svara på det

Kalamondin finns på dom flesta plantskolor och blomsterbutiker kostar ca 199-399kr för normalstorlek och större ex uppemot tusen kronor.

även dom andra jag skrev upp finns ibland att köpa i sverige brukar ligga på 399-699

annars kan du köpa från dessa sidor, bägge säljer till sverige.

http://www.readsnursery.co.uk/acatalog/Citrus-Fruits.html

http://www.flora-toskana.de/onlineshop2/in...067f0cca7881573
TheLan
Äntligen!!! Tack för länkarna flaxss!!!!! biggrin.gif wub.gif yahoo.gif thanks.gif kompiskram.gif yaay.gif Hade du varit här nu hade du fått en stor kram!!! you just made my day!!!
Alexander-VG-zon3
CITAT (TheLan @ 04-08-2009, 17:19) *
Äntligen!!! Tack för länkarna flaxss!!!!! biggrin.gif wub.gif yahoo.gif thanks.gif kompiskram.gif yaay.gif Hade du varit här nu hade du fått en stor kram!!! you just made my day!!!

yaay.gif kul att du gillade länkarna smiley_small_hug.gif . jag har inte själv beställt därifrån (har inte haft pengar) men ska göra snart. och jag har frågat den ena sidan(flora toskana) och dom skickar hit och den andra (Reads) förstod jag som att dom skickade inom hela Europa (eller bara EU) men det kvittar ju för våran del då vi är inom EU.

Anolyn
Tack för ditt svar!

En ytterligare fråga dock; är det också händelsvis så, att frukterna är ätliga/goda? smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Anolyn @ 05-08-2009, 00:08) *
Tack för ditt svar!

En ytterligare fråga dock; är det också händelsvis så, att frukterna är ätliga/goda? smile.gif

köp extra apelsiner och koka marmelad på frukterna du får. väldigt gott med hemlagad marmelad. alla citrus frukter är ätliga (alltså inte giftiga). men en del är sura och beska (jag själv gillar dock både citron, lime och grape som dom är).
Anolyn
Tack för alla tipsen!

Lime är en favorit, så det ska jag verkligen pröva! smile.gif

Men, gällande Citrus Reticulata, jag sökte på google på namnet och växterna och frukterna liknar väldigt mycket ett träd som jag hade för något/några år sen. Trots att jag följde vad tips och råd jag kunde hitta dog det trädet en långsam död efter att ha tappat sina blad och frukter. Det var hemskt att se.

I alla fall, finns det händelsevis fler arter som liknar citrus reticulata, så det därmed finns en chans att trädet jag hade inte var av denna sort?

Tack för länkarna!

Men, är det verkligen säkert med frakten och så? Känns som en chansning. Är det någon som har erfarenhet av detta?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Anolyn @ 05-08-2009, 00:17) *
Tack för alla tipsen!

Lime är en favorit, så det ska jag verkligen pröva! smile.gif

Men, gällande Citrus Reticulata, jag sökte på google på namnet och växterna och frukterna liknar väldigt mycket ett träd som jag hade för något/några år sen. Trots att jag följde vad tips och råd jag kunde hitta dog det trädet en långsam död efter att ha tappat sina blad och frukter. Det var hemskt att se.

I alla fall, finns det händelsevis fler arter som liknar citrus reticulata, så det därmed finns en chans att trädet jag hade inte var av denna sort?

Tack för länkarna!

Men, är det verkligen säkert med frakten och så? Känns som en chansning. Är det någon som har erfarenhet av detta?

det finns väldigt många sorters citrus med liknade frukter som Citrus Reticulata. sedan avsaknade av vintervila behöver inte vara orsaken till att den dog, fel vattning och ohyra och för lite ljus är faktorer som spelar in och andra orsaker.

Citrus Reticulata är VÄLDIGT beroende av mycket ljus. och den måste ha extra ljus om den ska behålla blad och frukter under den mörka årstiden och klarar av att övervintra. den vill också gärna stå i söderfönster.

frösådda citrusar tål klimatet bättre inne också, men man får ju vänta väldigt länge på blommor och ev frukt.

du ser vad du ska betala i frakt + plus priserna för det du köper. sedan betalar du antigen innan eller när du fått plantorna (oftast betalar du innan igenom din bank eller paypal ). bägge dom två sidorna har bra rykte om sig och är enligt andra sidor seriösa. och dom ser seriösa ut. jag handlar mycket över nätet och har sällan problem med utländska plantskolor som säljer på nätet. jag har just inte handlat hos dessa två än så jag kan inte säga säkert hur kvalitén är men skulle tro att den är god av vad jag har sett på bilder. lite chansning är det alltid. sedan kan du ju hitta på Tradera.com och Blocket.se ibland men där är det större chansning tycker jag. vill du inte handla på nätet så får du åka runt på plantskolor och leta.

var i Sverige bor du? så kan jag kanske rekommendera plantskolor som har mycket citrus. Bogrönt, Plantagen, Blomsterlandet brukar ha en hel del citrus.
MariaS
Om du klarar att hålla dig ett tag, så brukar Netto ha billiga citrusar i januari. Men va snabbt framme, personalen har inte en aning om hur man sköter dem...
Alexander-VG-zon3
glömde skriva det igår - ska du köpa citrus ska du göra det till nästa tidig vår-vår. inte nu. köper du det nu när ljuset minskar och det sen blir vinter så kan det gå dåligt, bättre att köpa den så att den får växa inne hela våren-sommaren och avhärdas.

en annan växt som klarar sig bra inne är citron, men det är olika med den en del har citronplantor inne åretrunt utan större problem medan andra inte får det till att funka. jag tror det beror mycket på namn sort och det klimatet som råder inne.

MariaS
CITAT (flaxss @ 05-08-2009, 10:16) *
glömde skriva det igår - ska du köpa citrus ska du göra det till nästa tidig vår-vår. inte nu. köper du det nu när ljuset minskar och det sen blir vinter så kan det gå dåligt, bättre att köpa den så att den får växa inne hela våren-sommaren och avhärdas.

en annan växt som klarar sig bra inne är citron, men det är olika med den en del har citronplantor inne åretrunt utan större problem medan andra inte får det till att funka. jag tror det beror mycket på namn sort och det klimatet som råder inne.

BAra som en liten parentes...

Inneklimatet beror till stor del på vilken uppvärmning man har i sitt boende. Sämsta klimatet får man i ett dåligt ventilerat hus från 70-talet med direktverkande el. (mögelhusen) Bästa citrusklimat får man i en gammal träkåk med vedeldning.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 05-08-2009, 10:20) *
BAra som en liten parentes...
Inneklimatet beror till stor del på vilken uppvärmning man har i sitt boende. Sämsta klimatet får man i ett dåligt ventilerat hus från 70-talet med direktverkande el. (mögelhusen) Bästa citrusklimat får man i en gammal träkåk med vedeldning.

ja det kan ju var intressant att veta för dom som bor så. för min del är det inte så intressant just nu.

jag har själv övervintrat citrus både i ett hus från 60-70talet med elvärme (dåligt ventilerat hus) och i ett gammalt hus från 30-40talet(väldigt ventilerat) med elvärme och kamin. och så i lägenhet med elvärme(tillägg fjärrvärme ska det vara) och dåligt isolerande fönster. jag har övervintrat många olika citrusar i rumstemp (både varm och sval) i alla dessa hus ! utan problem. men då hade jag också citrusarna ute under den frostfria perioden plus extra ljus inne på vintern. fukten och temperaturen har säkert varierat kraftig från hus till hus och natt till dag.

här i lägenheten hade jag som värst i fönstret i vintras frost på citronens krukan mot fönstret och +15c på andra sidan av krukan rotfl.gif citroner är tåliga. den blommade och bar frukt samtidigt. natt tempen går ner mot +5c +15c och dagstempen +20c inget extra ljus hos den dock.

med detta inlägg menar jag att man måste inte ha ett växthus som är ljust och kallt eller ett kallt förråd för att odla de flesta sorter och arter. utan man kan kringgå problemen och få dom att klara/överleva i dom mest varierande inneklimaten även om det finns bättre och sämre inomhus klimat (vilket det gör och och det vet nog dom flesta).
MariaS
CITAT (flaxss @ 05-08-2009, 10:32) *
ja det kan ju var intressant att veta för dom som bor så. för min del är det inte så intressant just nu.

jag har själv övervintrat citrus både i ett hus från 60-70talet med elvärme (dåligt ventilerat hus) och i ett gammalt hus från 30-40talet(väldigt ventilerat) med elvärme och kamin. och så i lägenhet med elvärme och dåligt isolerande fönster. jag har övervintrat många olika citrusar i rumstemp (både varm och sval) i alla dessa hus ! utan problem. men då hade jag också citrusarna ute under den frostfria perioden plus extra ljus inne på vintern. fukten och temperaturen har säkert varierat kraftig från hus till hus och natt till dag.

här i lägenheten hade jag som värst i fönstret i vintras frost på citronens krukan mot fönstret och +15c på andra sidan av krukan rotfl.gif citroner är tåliga. den blommade och bar frukt samtidigt. natt tempen går ner mot +5c +15c och dagstempen +20c inget extra ljus hos den dock.

Ja det gäller att kompromissa med citrusarna giggle.gif om värmen och kylan...

Så visst går det! Allt är väl möjligt utom möjligen att klippa en flintskallig giggle.gif
Alba
Jag har haft en Kalmondin inomhus. Den stod hela tiden i ett västerfönster....sommar som vinter. Blommade och gav frukt. Jag hade den 3-4 år men sen ville den inte vara med längre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon