limsa
Hej!

Jag har 8 st physalisplantor i växthuset som växer så det knakar och bär massor av frukt, dock ej mogna än. Jag läste i en tråd om physalis och fick den uppfattningen att man kan ta sticklingar nu och ta in över vintern.
Vill bara dubbelchecka om det fungerar så? Måste man isf ställa plantorna under lysrör hela vintern?

Vänligen
Lena
MariaS
Funkar utmärkt att ta sticklingar nu. Lysrör är inte nödvändigt, det går bra med ett ljust fönster med hängande lampetter och energisparglödlampa.

Bli inte förvånad sen om sticklingarna börjar blomma runt jul giggle.gif
Fjällroosens
Jag hakar på den här tråden med en fråga till. Har oxå en physalis som jag efter inlägget här tänkte pröva på att ta sticklingar på. Klipper jag bara av en topp på en gren?? och sätter den i såjord eller....??
MariaS
Jag brukar ta en topp eller sidoskott, som jag sticker direkt i vanlig P-jord. Sticklingen brukar ha rotat sig och kommer med tillväxt på bara 14dagar. Physalis är nog en av de mest tacksamma växter jag vet, att ta skott på. Alla arter inräknade...
Fjällroosens
Va bra, då ska jag oxå prova detta thanks.gif
limsa
CITAT (Fjällroosens @ 05-08-2009, 11:20) *
Va bra, då ska jag oxå prova detta thanks.gif

Jag tackar så hemskt mycket för svar jag också! smiley_small_hug.gif
/Lena
Jen76
Jag dyker in med en fråga, hur ser blominingsprocessen ut? Hur lång tid tar det från blomma till frukt tex? Jag har bara små knoppar och ngn blomma...
MariaS
CITAT (Jen76 @ 12-08-2009, 19:07) *
Jag dyker in med en fråga, hur ser blominingsprocessen ut? Hur lång tid tar det från blomma till frukt tex? Jag har bara små knoppar och ngn blomma...

Från blomma till mogen frukt, tar det ca 1månad.
Malin80
CITAT (MariaS @ 05-08-2009, 10:07) *
Jag brukar ta en topp eller sidoskott, som jag sticker direkt i vanlig P-jord. Sticklingen brukar ha rotat sig och kommer med tillväxt på bara 14dagar. Physalis är nog en av de mest tacksamma växter jag vet, att ta skott på. Alla arter inräknade...

Oj... tacksammaste? Det låter lovande! Hur är physalis jämfört med pepparmynta? För den är väldigt lätt att föröka!
Bassam
Hej

De behöver ljus svalt plats, man kan klippa dem under våren o ta sticklingar.

H: Bassam
ingmet
Jag skrotade min physallis men plockade av alla stora frukter - som dock var gröna. La dom på ett fat, precis som jag gör med gröna tomater.. men kan konstatera att det efter över en månad inte förändrat färgen på varse frukt eller hölje.. så dom fick bli kompost..
Är det så att frukterna måste hänga kvar för att mogna?
cinapuff
Tråden kanske är inaktuell, men jag kan bara hålla med om att physalis är löjligt enkel att föröka, både medelst sticklingar (vatten eller jord verkar inte spela nån roll) eller med frön. Hade halva landet fullt av självsådda physalisplantor i somras och lär få det likadant i år om jag inte ogräsrensar som en galning! smile.gif
grycken
Jag har flera övervintrande plantor av gyllenbär. När jag klippte ner dem tog jag massor av skott och satte i vatten. Inget av dem har fått rötter trots att de har stått länge i vatten. De flesta har ruttnat. Jag har inte prövat att sätta dem direkt i jord ännu.
Bassam
Hej

Jag tycker om att det är fel tid för att sticklingar ska få rötter, det är bättre om man gör detta istället under vår eller sommar.

Bassam
Hej ingmet

Jag läste att Physalis frukten kan mogna inne om de är halvmognad ute först. annars de kan inte bli mogna.

H.Bassam
silas
Jag kapar tråden här lite, eftersom jag också blev så glad att få veta att physalisen är lätt att ta sticklingar av ... flirting.gif Jag håller nämligen på att ömt vårda en frösådd physalis (gyllenbär) nu. Tror ni att sticklingar klarar en vinter inomhus också? Jag har inget växthus, utan tänkte ha plantorna utomhus när det väl blir tillräckligt varmt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon