L76
Jag plockade stockrosfrön när jag var på Österlen för några veckor sen, men jag har aldrig odlat dem förut och vet absolut ingenting. När planterar jag dem, kan jag så fröna direkt ute redan nu? Måste jag förså dem inomhus nån viss tid, när och hur placerar jag ut dem i så fall? Blir ett frö en planta? Hur ska fröet se ut, en del är ju som en lite kapsel, medan andra torkat ihop mer? Jag bor i zon 2. Som ni ser så har jag verkligen ingen koll och behöver verkligen hjälp ;-)
Hoppas på många bra svar, för jag älskar dessa blommor och vill gärna ha dem hemma.
MariaS
Så dem i vanliga krukor nu, med en lite magrare jord i. Blanda då plant/krukväxtjord till hälften med såjord, så får du en bra blandning.

Vattna igenom krukorna ordentligt och sätt frön 3ggr fröets storlek och djupt. De kommer gro ganska snart. Ta inte in krukorna, utan låt dem stå ute. Gärna norr om huset. Där kan de stå hela vintern sen. Se bara till så att det inte torkar ut helt i krukorna, men naturen brukar kunna sköta det där ganska bra själv...

I december skadar det inte om du täcker krukorna med vinterväv eller juteväv.

Till våren planterar du sen ut dem allt eftersom de kommer upp, på sina riktiga platser. Med lite tur, kommer de blomma nästa sommar, annars blommar de sommaren efter.

Stockrosor räknas som tvååriga. Bladrosett första året och blommor andra året. Vill man att de ska komma flera år, bör man klippa blomstjälken innan första blomman har vissnat, då kan de blomma ett år till. Annars får man ha nya sådder varje år, så man ha en blomning varje år.
L76
Vet du hur fröna ska se ut när jag ska så dem? Har både självplockade och på påse, kanske ska prova bägge..
I vanliga små lerkrukor funkar eller?
Har läst att min sort, alcea ficifolia, tror jag den heter, är perenn, men det lär ju visa sig.
Har du lyckats med dina stockrosor?
MariaS
CITAT (L76 @ 04-08-2009, 10:08) *
Vet du hur fröna ska se ut när jag ska så dem? Har både självplockade och på påse, kanske ska prova bägge..
I vanliga små lerkrukor funkar eller?
Har läst att min sort, alcea ficifolia, tror jag den heter, är perenn, men det lär ju visa sig.
Har du lyckats med dina stockrosor?

Även den perenna stockrosen brukar ge upp efter blomning... Annars har jag av flera sorter. Stockrosor är inte speciellt svåra att odla. Däremot kasn de behöva ha stöd, då de blir väldigt höga och lätt kan gå av om det blåser mycke.

Bäst är att så i plastkrukor, de klarar av att frysa, vilket inte lerkrukorna gör.

Fröna ska se ut som de i påsarna.
Alexander-VG-zon3
tvååriga stockrosor får dels sidoskott plus så kan den blommade rosetten leva vidare om man klipper av den innan den går i frön.

den perenna återkommer hos mig utan problem och blommar (dom får sidoskott). dom tvååriga har jag satt i två omgångar så jag har alltid plantor som blommar ( jag låter dom gå i frö och dom gror till våren) dvs så frön en gång som sedan är rosetter ett år, det året när dom första är rosetter så sår du nya. som blir rosetter nästa år när dom första blommade. gör man så har man alltid blommade plantor och plantor på tillväxt. så det kan vara bra att du sparar några frön till att så om.

när jag sådde mina tvååriga stockrosor så sådde jag dom på hösten direkt på växtplatsen och dom grodde snällt till våren och utvecklades och blommade sen när dom skulle. man kan också så direkt på plats under våren-försommaren.

gror dom innan hösten typ i juli-aug(sept-okt) så finns det större risk att plantorna fryser bort. så det ger säkrare att så den sent på hösten eller på våren-försommaren.

dom vill ha soligt och varmt läge i luckerjord. ge dom normals dos näring under försommaren och lite extra vatten så angrips dom mindre av stockros rost som kan drabba dom om dom står för torrt och får för lite näring.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon