Full version: Klätterros
Freyas
JHej. Jag skriver min fråga igen då ingen ännu har svarat. Jag har en rosenbåge i en sluttning där jag hade två st Flammentanz vilka först i början tog sig väl. Så kom våren i år och antagligen var det torkan som blev orsaken till bruna och uttorkade årskott på rosorna. Idag har jag flyttat rosorna för att rädda dem, men nu skulle jag vilja plantera något nytt i groparna. Helst skulle jag vilja ha rosor där, men om det inte går... kanske alpklematis eller något annat. vad föreslår ni? ...
Nu skriver jag igen i hopp om att någon skulle kunna tipsa mig om klätterväxter som skulle kunna tänkas trivas i den ganska genomsläppliga sandjorden i halvskugga. (Ganska tråkigt att inte ha få ett enda svar... så föreslå gärna något om du läst min undran ...)
Gudrun i Göteborg
Förra året flyttade jag en bokhara till ett sådant läge och en sådan jord. Den har mått väldigt bra hela sommaren. Växer så det knakar.
HelenJ
Rosor vill ha kalkhaltig lerjord och mycket sol, så det är inte så konstigt om de inte trivdes. Din sandjord passar säkert bättre för till exempel clematis, som ju absolut inte vill ha vått om fötterna. Bokharabinda är vacker och starkväxande. Silverregn likaså (släkt med bokharabindan). Klätterhortensia är också vacker, men den vill förstås ha lite surare jord. Kaprifol borde också kunna funka.
Till samtliga måste du förstås jordförbättra innan du planterar - tillföra helst kompost, annars torvmull. Ingen gödsel så här års.
Freyas
Tack Gudrun i Göteborg och HelenJ! Så glad jag blev för svaren! Själv hade jag en bokharabinda vid skogskanten. Första året växte den väldigt fint och lös fräscht grön mot skogens mörkare grönska, men
nu andra året ville den inte längre vara med så jag flyttade den ... till ett annat sandigare ställe, men den kanske vore något att pröva där vid rosenbågen.... fast jag är väldigt nyfiken på silverregnet? Jag slog upp den och såg bild på liknande växt som bokharabindan fast med vita blommor...
När jag tittade på uppgifter om silverreng läste jag om honungsrosen hybrida. Där stod att den klarar nästan
all slags trädgårdsjord och kan också växa i halvskugga...
Jag som så gärna skulle vilja ha en ros där ... vad tror ni om honungsrosen???? Vore det helt lönlöst kanske
att pröva?
Det där med clematis och lite sandigare jord var intressant att veta - det visste jag inte innan. inte undra på
att min jackmannii trivs suveränt fastän just där den växer är jorden lite fattig. Se där, man lär sig alltid något nytt.
Något som jag inte blivit klok på ännu är det där med kaprifolen.
Kaprifol var en växt som jag inte gillade ... till nu... nu är jag helförälskad. Jag har en Tellman som tyvärr
inte doftar så jag har skaffat två till, men jag minns inte namnen! Den ena har ljusgula blommor och doftar - den andra har blommor blandade i ljusgula och ganska starkt karminröda färger. Båda doftar ljuvligt och blommar länge från juli och framåt. Törs någon gissa vad de kan vara för sorter?

Än en gång! Tack för era svar.
CeciliaR
Vet inte om honungsrosen anpassar sig till vad som helst, men kanske om du jordförbättrar ordentligt? Mina honungsrosor växer i lerrik jord i halvskugga, är robusta och växer enormt, den jag satte i höstas är redan 2.5-3 m hög. De ger ju en snabb och vacker grönska i rosenbågen, det enda tråkiga (och som jag nu i efterhand tänker att jag skulle ha valt annorlunda för) är att blomningstiden är kort (men underbar) och att den sedan ser väldigt skräpig ut med alla hundratals utblommade klasar. Jag skulle nog ha satt mina new dawn i bågen och honungsrosen i äppelträden istället för tvärtom.
Ezereht
Om du undrar om rosor just får du ju fler svar i rostråden.

Men om man vill jordförbättra finns det ju många sätt. Man kan gräva en stor grop och täcka botten med svart genomsläpplig plast eller tidningar, och sedan på med "bra" jord blandat i den jord du grävt upp. På ytlagret kan man ha på grus eller barkmull eller vad som helst nästan som släpper igenom vatten till goselagret i mitten.

Om du inte vill jordförbättra allt för mycket kan du kolla in växter som gillar odingsbetingelserna där. Kaprifolen är ju väldigt vacker tycker jag, de andra kan jag inte så mycket om. Hortensia har jag blivit rekommenderad som klätterväxt, men den vill ju ha lite halvskuggigt och jag antar det är en solig plats eftersom du haft rosor där.

Möjligen skulle du kunna ha en ros som gillar torka, pimpinellerna gör ju det. Vet inte om dom blir jättehöga klätterrosor dock, men ganska höga. Frülingsdoft får ganska långa rankor men blir ju rätt kal nertill. Du kunde samplantera med något högt, kanske klematis på ena sidan och ros på andra? Kanadarosorna är också väldigt tuffa och klarar lite torka (men gillar inte alltför blött). Henry kelsey?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon