Full version: Änglatrumpet
isa-08
Hej.
Har problem med att änglatrumpetens blommor ej spricker i höljet så att blomman kommer ut. Utan den ruttnar och sen trillar. Vad kan det vara för fel?
tepa
Hej

Vet inte jag, men de vill ha mycket vatten när det är varmt. En hink om dagen om det är ett stort träd. Och så ska de ju stå soligt. Har du vattnat ordentligt ? Min Änglaknoppar har börjat spricka upp nu, det är en mindre planta, köpt ifjol, och jag brukar ge en halv hink vatten varannan, var tredje dag. Och så är den planterad i U-jord. Dessutom har jag vattnat med nässelvatten ibland.

Hälsn Tepa
blomkronan
Det finns sorter som behöver hjälp med att öppna sina knappar. Prova att öppna "toppen", så blomman lättare kan komma ut. Att knoppar och blad annars ramlar av är oftast pga näringsbrist. Änglar vill ha massssssor med gödning, varje gång du vattnar. Det ska vara svårt att övergöda en ängel:)

Änglar vill ha massor med solljus men mitt på dan då solen är som starkast vill dom ha lite skydd. Hur ser din ut? storlek på ängel och storlek på krukan? En stor ängel kan dricka upp till 10 liter på en dag då det är varmt ute, då krävs det en stor kruka.
MariaS
Ja det där med vatten och näring, stämmer då verkligen! Jag vet en som satte sin ängel i en sån där liten färdiggjuten trädgårdsdamm.... jag har aldrig sett en sån vansinnig tillväxt, så jag åkte hem och skar av en regntunna på mitten (150 liter) och ställde en av mina änglar i tunnan.

Under de två år som den ängeln har bott i tunnan har det aldrig blivit högre än 5cm vatten på botten och jag har aldrig tömt tunnan, utan allt vatten har ängeln själv tagit om hand! En gång i veckan slår jag två kapsyler flytande blåkorn rätt ner i tunnan och resten får sköta sig självt!
isa-08
Hej.
Tack för svaren. Har nu hjälpt blommorna ut med att skära snitt i höljet så att blomman kommer ut. Skickar med en blid på den.
[attachment=40004:002.JPG]
blomkronan
Vad kul att man kan få hjälpa smile.gif
Grattis till en så stor och fin ängel, kraftig med mycket blad tummenupp.gif
Fny
hur stora är knopparna ungefär innan de slår ut? dvs när ska man börja oroa sig för om de vill ha hjälp med att slå ut? Total nybörjare här... Största knoppen på min ängel är väl ungefär en dec...
MariaS
CITAT (Fny @ 10-08-2009, 09:24) *
hur stora är knopparna ungefär innan de slår ut? dvs när ska man börja oroa sig för om de vill ha hjälp med att slå ut? Total nybörjare här... Största knoppen på min ängel är väl ungefär en dec...

Ungefär när det är dags att eventuellt hjälpa en knopp, är när den börjar svullna i toppen. Oftast börjar den alltid spricka själv i toppen då, men det är enbart om den inte spricker då, som man ska skära ett litet kryss i "knoppfodralet". VAr ytterst försiktig om du ska göra något sånt, eftersom "fodralet" är fyllt med blomman också.
Fny
aaa I see
tepa
Hej

Såhär ser min lilla Ängel ut. Har än så länge tre utslagna blommor.

Mvh Tepa
diva&hero
Min har börjat blomma för några dagar sen!
Först var blommorna helt vita, toppen tänkte jag för den skulle vara rosa.. Men igår blev dom mer rosa och idag är dom rosa!
Jättefina och doftar otroligt wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon