Lilla Birka
04-08-2009, 17:26
Häromdagen träffade jag på en person som tyckte att man bara skulle äta den vita delen på purjolök, för den är som h*n sade mjällast. Jag blev väldigt förvånad eftersom jag använder i stort sett hela purjolöken, det nyttigaste finns dessutom i den gröna delen.
Men hur är det med knipplöken dvs den färska gula och den färska röda? Hur mycket av det gröna används där? Salladslök och gräslök äter man ju hela, ja frånsett roten förstås, men röd- och gullök? Och hur använder ni den?
Vi använder all blast på färsk gul och röd lök (om det gröna är fint förstås).
Piccante
04-08-2009, 17:54
köper jag gul lök i knippe och får med grön blast som är fräsch s går den jätte bra att äta med. På purjo äter jag nästan hela.
anne-li i olofstorp
04-08-2009, 18:05
Precis, så mycket som är ok, vitt som grönt äter jag....
Margith
04-08-2009, 18:58
Oavsett sort äter jag ALLT!! Det gröna är lite mildare i smaken och passar därför förträffligt i salladen, medan själva löken vanligtvis hamnar i maten
Alexander-VG-zon3
04-08-2009, 19:14
jag har några vitlöks plantor i en kruka och där använder jag enbart blasten. går att ha till mycket både i sallad och på mackan i att få en liten svagare vitlöks smak i rätter. lökarna i krukan är säkert jätte fina och stora men jag låter dom vara kvar. och ibland kommer ju luftlök och dom går ju använda.
Lilla Birka
04-08-2009, 21:39
Jättebra, då var jag inte ute och cyklade då!
Malin_MeL
04-08-2009, 23:34
CITAT (flaxss @ 04-08-2009, 20:14)

jag har några vitlöks plantor i en kruka och där använder jag enbart blasten. går att ha till mycket både i sallad och på mackan i att få en liten svagare vitlöks smak i rätter. lökarna i krukan är säkert jätte fina och stora men jag låter dom vara kvar. och ibland kommer ju luftlök och dom går ju använda.
vad är luftlök?
Alexander-VG-zon3
04-08-2009, 23:39
CITAT (Malin_MeL @ 05-08-2009, 00:34)

vad är luftlök?
istället för blommor så bildar en del små lökknippen i topparna (där lökblommorna skulle varit).
exempel egyptiskt luftlök - Allium x proliferum
vitlök - Allium sativum - får ockås sådana små lökar i topparna, om du googlar på namnet Allium sativum så kan du se bilder på det.
Allt som inte är ofräscht på lökarna äter vi.
Det är ju en fröjd

att gå och ta upp färska grönsaker direkt från trädgårdslandet. Tog nyss upp bl.a gula lök och purjolök med underbar blast på. Krispigt värre!
netaave
06-08-2009, 15:38
Men det är väl självklart att man tar reda på det gröna också. Jag tycker då att det som är fräschast på en purjo är det ljusgröna i mitten, men använder allt.
Jag skär ibland av blasten på knipplök o använder den som salladslök, finns inget fräschare o ha i sallad.
Njuter av knipplöken så länge man kan få tag i den o använder absolut allt på både lök o purjo.
Naturligtvis äter vi allt som ser gott på en lök. Är man inte van vid färska grönsaker kanske man inte vågar pröva det gröna. Hos väldigt många (troligen inte här på denna sida) har inte fått med mycket av de "gamla" baskunskaperna. Att man äter det gröna på lök, lita på sin näsa och sina ögon och inte lita blint på datum märkning,mm. Många gånger blir man väldigt förvånad över okunskapen. Det samma har jag märkt, kanske mer för 10 - 20 år sedan än nu när det gäller barn och sjukdommar. Då det bara var pencelin som föräldrar önskade till sina barn, utan att tänka på att det kanske inte behövdes. Trevlig kväll, nu skall de svarta vinbären in i frysen!
Fråga vart tog de gamla fryspåserna vägen. Nu är alla av tunn kvalite. Dofande bär/grönsaker behöver de tjocka påsarna!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.