Rydan
Vi planterade en måbärshäck förra våren. Den har tagit sig bra och verkade må väldigt bra fram till mitten av juli i år då ca 1/4 (hittills) av plantorna plötsligt fick bruna fläckar på bladen som föll av i snabb takt. De nya blad som försöker komma där de gamla suttit blir direkt fläckiga och faller av innan de knappt har slagit ut.
Är det någon som vet vad den har drabbats av blir jag glad. Vet någon dessutom hur man bäst går till väga för att råda bot på det så är jag evigt tacksam.
Jag bifogar ett par bilder så att det lättare att se vad jag menar.

Tack på förhand!
Alexander-VG-zon3
tycker det ser ut som svamp eller mögel. har blivit av med min växtskydds bok så jag kan inte slå upp exakt vad det kan vara.

åtgärd jag tror skulle hjälpa är att ta bort ALLA blad som trillar av och är på väg att trilla (även dom som är på marken). för antagligen är det något som övervintrar i marken från år till år. bladen bränner ni eller gör av med så att dom förstörs. lägg dom inte i kompost eller någon annanstans i trädgården.
Åsa, mälardalen zon 2
Tips: man behöver ingen växtskyddsbok man kan hitta en massa sånt på växteko.

Kopierat från artikel i växteko

12:2:2 Bladfallsjuka (Gloeosporium ribis)
Bladfallsjuka angriper både vinbär, krusbär och måbär. Bladen får små runda fläckar, gulnar och faller av. På sensommaren kan grenarna vara helt kala, vilket försvagar buskarna.

Svampen övervintrar i de nedfallna bladen. Tidiga angrepp sänker skördens kvantitet och kvalitet. Bladfallsjukan förekommer framförallt i äldre odlingar.

Alexander-VG-zon3
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 04-08-2009, 23:04) *
Tips: man behöver ingen växtskyddsbok man kan hitta en massa sånt på växteko.

Kopierat från artikel i växteko

12:2:2 Bladfallsjuka (Gloeosporium ribis)
Bladfallsjuka angriper både vinbär, krusbär och måbär. Bladen får små runda fläckar, gulnar och faller av. På sensommaren kan grenarna vara helt kala, vilket försvagar buskarna.

Svampen övervintrar i de nedfallna bladen. Tidiga angrepp sänker skördens kvantitet och kvalitet. Bladfallsjukan förekommer framförallt i äldre odlingar.

tack för tipset visste inte ens att den sidan fanns, men då var jag inte helt bakom flötet även utan min ''bibel''.
giggle.gif
Rydan
Tack så mycket för infon! Bra tips med om Växteko. Kan man ha mycket nytta av i framtiden.

Nu till biten hur man blir av med det. Läste i en annan tråd om någon som förmodligen hade råkat ut för samma sak (eller liknande). Hon hade t o m dammsugit häcken för att bli av med alla löv och förhindra att det skulle övervintra. Trots det dök samma sjukdom upp året efter! Finns det inget effektivt svampdödande medel man kan använda sig av? Att se till att få bort alla löv och även ta bort solmullen som jag spridit ut kommer jag självklart att göra men kan man bekämpa svampen på något mer sätt vore det ju väldigt bra.
Häcken upplever ju bara sin blott andra sommar så det känns lite tidigt (och kostsamt) att ge upp hoppet om den och starta om med något nytt
KURT
Nej, något sådant medel finns inte tillgängligt. Svampsjukdomar drabbar ofta växter som är unga, nyplanterade eller på annat sätt försvagade, så det bästa man kan göra i övrigt är att ge den så bra förhållanden som möjligt.
Rydan
Okej! Så egentligen finns det inget att göra i sommar mer än att plocka upp löven allt som de faller av?

Sen får jag försöka att se till att ta bort alla löv och solmull i höst (hade på den för att behålla fukten i marken men efter en sån här regnig sommar så blev det nog mest en utmärkt grogrund för svampen är jag rädd för) så att svampen inte klarar av att övervintra, samt att se till att gödsla häcken så att den blir så motståndskraftig som möjligt inför nästa år?
Häcken så så frisk ut fram tills de här angreppen dök upp. De kom strax efter att vi hade klippt den en andra gång (första gången i mars). Den kanske blev försvagad av att man klippte den vilket gav svampen chansen? Å andra sidan är man ju tvungen att klippa den någon gång även under sommaren om man skall få den tät.

Tack för alla hjälpsamma svar! Bara att göra sitt bästa och hoppas att historien inte upprepar sig nästa sommar.
Bassam
Hej Det är bästa metod att borta Svampen , man ska borta alla skadas delar och torra blad och man kan spreja växte på Bakpulver som blandad med vatten . H: Bassam
Rydan
Så bakpulver blandat med vatten kan hjälpa att få bukt med svampen? Skall man spruta på både buskar och på marken under eller? Är det någon speciell dosering vatten kontra bakpulver eller är det bara att höfta? Bakpulver är väl knappast skadligt för växterna på något sätt så det är väl ingen fara om man överdoserar?
HelenJ
CITAT (Rydan @ 06-08-2009, 10:35) *
Så bakpulver blandat med vatten kan hjälpa att få bukt med svampen? Skall man spruta på både buskar och på marken under eller? Är det någon speciell dosering vatten kontra bakpulver eller är det bara att höfta? Bakpulver är väl knappast skadligt för växterna på något sätt så det är väl ingen fara om man överdoserar?

Det är snarare bikarbonat än bakpulver som rekommenderas mot svampsjukdomar. Koncentrationen ska vara max 1%, dvs 1 gram/liter. Men, för det första ska man sätta in behandlingen tidigt, gärna innan växten ens visar symptom. Det dödar nämligen inte svampen utan bromsar bara upp förloppet.
För det andra är just bladfallsjuka mycket svårbekämpad med de svampmedel som finns. Viss effekt kan erhållas vid behandling före kartbildning. Detta kan man läsa i MajLis Petterssons bok "Växtskydd i trädgård".

Jag tror du får inrikta dig på att plocka bort alla angripna blad och bränna dem, så du slipper sjukan nästa år.

Att klippa häck i mars tycker jag låter lite tidigt. Man brukar klippa en första gång vid midsommar och sedan putsa av årsskotten igen i september.
Fågelvägen
Kan inte häftiga svampangrepp också ha att göra med alltför kraftig gödsling? Jag tänker mig att man med klippning och mycket näring får massor med späda blad, som saknar motståndskraft?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon