ahrana
jag har löjligt mycket örter just nu, det rinner över i min lilla örtträdgård på balkongen. så, förslag på vad jag kan göra med dem mottages tacksamt. jag vill helst inte torka eller frysa in. olja, vinäger..?

det bjuds på
timjan
timjan, citrus
fransk dragon
dragon
rosmarin
lagerblad

tack
rosita
Du kan smaksätta både olja och vinäger, genom att stoppa ner kvistar med örter i flaskan.
Chamomille
Hacka, blanda och frys in! Ha inte i för mycket dragon eller ingen alls. Den tar överhand i smak i örtblandningar har jag märkt...Frys den för sig själv skulle jag föreslå och ha till bea t.ex.
Lager skulle jag torka för sig.
Sen är det bara att använda örtblandningen hela vintern till matlagning smile.gif

Edit: Gräslök och persilja stör inte att hacka i örtblandningen....

Örtsmör...
blomkronan
Fransk dragon kan du ta stickningar av nu och göra fler plantor av, sen har du små planter som du kan ta med dig då du är bortbjuden smile.gif Fransk dragon kan ju stå även i en kruka i ett fönster över vintern om vännen du kommer till inte har trädgård...
ahrana
tackar! det blir nog mest örtsalt att skänka bort och lite sticklingar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon