Full version: Aklejor blommar igen
octachoron
Nu har två av mina aklejor fått knoppar och börjat blomma om lite smått.
De blev planterade i en rosenrabatt i våras och har antagligen fått mycket näring i den rika jorden där för de har verkligen fått ett stort bladverk snabbt.

Är det vanligt med återblommande aklejor?
Red Top
Det är inte ovanligt. Vill man få aklejorna att blomma om kan man klippa ner blomställningarna helt efter första blomningen.

Man kan oxå hela tiden klippa bort överblommade blommor innan de bildar frökapsel. Då fortsätter de att blomma länge.
Malin_MeL
är Aklejor perenna eller frösår de sig bara?
Alexander-VG-zon3
de är kortlivade perenner.

direkt efter att mina har blommat så klipper jag ner dom och gödslar upp dom och lite extra vatten och det brukar ge ny blomning.
Malin_MeL
vad menar du med kortlivade? att de blommar så kort och koncentrerat?
men samma planta kommer igen året efter?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Malin_MeL @ 05-08-2009, 00:30) *
vad menar du med kortlivade? att de blommar så kort och koncentrerat?
men samma planta kommer igen året efter?

kortlivade perenner är dom som återkommer eftervintern, men att dom lever en kort livstid. inte att dom blommar korttid utan lever i mindre antal år än andra perenner exempel vis långlivade. Akleja lever väl sådär 5-15år och sedan kan den tyna bort. däremot kommer ju nya plantor hela tiden från frön så att dom lever ju vidare hela tiden.

Malin_MeL
jaha, kul att veta, jag älskar akleja men jag har aldrig velat plocka dem för jag var rädd att de inte skulle komma igen, men då kanske jag unnar mig en bukett nästa år smile.gif
octachoron
Tack för svaret!
Ska vara mer noga med att klippa ner dem efter blomningen nästa år.
Bassam
Hej , Man tror när ger växter naturliga gödsel att ska man få mycket blommor, men tvärtom för att naturliga gödsel behåller mycket kväv som ger mycket grönskar. även om det är bra jord behöver man ersätta jorden på näring som behåller K _ P.

H:BASSAM
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon