Anette W
Efter att ha surfat runt lite om hur man gör när man tar sticklingar testade jag att ta sticklingar från ginnalalönnen och flädern. (Jag vet inte om jag knipsade på rätt ställe, det läste jag sen när det redan var gjort). Jag kollade på dem igår, har väl gått ca 3 veckor, hade det vuxit fram lite grönt på vissa av dem!!!!
Betyder det att dom är på gång???? Hoppas, hoppas. Hur vet man när det är dags att plantera dem, i så fall?
MariaS
Vänd försiktigt på krukan som de står i, så ser du om det kommer ut rötter där. Innan du ser rötterna, bör du inte "bryta" innehållet i krukan. Vissa sticklingar kan nämligen skjuta skott innan de får rötterna eller ungefär samtidigt.
KURT
En del sticklingar kan stå gröna i flera månader innan de bildar rötter, men om de bildar nya blad, så borde de också ha fått rötter.
Anette W
IIIIIIIhhhhhh, det stack ut en liten rot under flädersticklingskrukan. Ska jag plantera ut den nu eller.....?
MariaS
giggle.gif grattis! yaay.gif Visst kan du plantera ut den nu. VAttna ordentligt samtidigt och låt sen naturen sköta resten, om det inte blir för hård torkperiod igen förstås
Anette W
Tralala, Nu har jag planterat ut den :-) Det var bara en som hade rötter av alla 7. Jag hade nog inte knipsat dem på rätt sätt (visste inte då) så det var nog en lyckträff med den här. Tyvärr inga rötter på ginnalalönn-sticklingarna, säkert felknipsade. Nu vill jag ta sticklingar av ALLT. Så himla kul.

Hur kan man bli så uppspelt av nåt sånt här undrar min man, ruskar på huvet och går därifrån.
MariaS
CITAT (Anette W @ 28-08-2009, 11:29) *
Tralala, Nu har jag planterat ut den :-) Det var bara en som hade rötter av alla 7. Jag hade nog inte knipsat dem på rätt sätt (visste inte då) så det var nog en lyckträff med den här. Tyvärr inga rötter på ginnalalönn-sticklingarna, säkert felknipsade. Nu vill jag ta sticklingar av ALLT. Så himla kul.

Hur kan man bli så uppspelt av nåt sånt här undrar min man, ruskar på huvet och går därifrån.

Sen tar det olika lång tid för olika sticklingar, att skapa rötter. BAra för att de inte fått rötter ännu, ska du inte ge upp.

Och visst är det lite som att bli mormor/farmor giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon