Har skaffat 3 mindre guldfiskar till min fula turkosa damm (som blev rätt OK med lite vattenväxter och fiskarna och får en chans till att vara kvar nästa sommar men då med lite mer "riktiga" växter. Mitt problem är att dammen garanterat kommer att bottenfrysa och att jag inte vill ta ihjäl fiskarna utan förvara dem på något OK sätt över vintern. Akvarium är ju en tanke men det kostar ju ganska mycket med allt som behövs till det. Har hört att man kan vinterförvara fiskar svalt och att de då inte behöver så mycket ompyssling (enda svala stället vi har är i "potatiskällaren" där det håller sig på något + grad men där är det ju mörkt. Behöver inte fiskarna ljus? Att bygga en frigolitlåda och ha den på den inglasade altanen (men även där kan det bli -20) och att ha doppvärmare är ju ett alternativ men är det någon som provat något sådant?
Tacksam för tips om hur jag kan göra eller tips om var jag kan läsa hur man kan göra.
/Meta
Lars-Olof Arvids
05-08-2009, 10:37
Om fiskarna går på sparlåga i mycket låg temperatur borde de inte vara särskilt beroende av ljus, med tanke på att det inte är särskilt ljust nere på en sjöbotten under ett tjockt istäcke.
Olle
Alexander-VG-zon3
05-08-2009, 10:43
tror inte heller dom behöver så mycket ljus. köp en platsback på 100-200L på IKEA, Jysk, Jula, Biltema m.f ställen. dom brukar ha billiga plastboxar som man kan övervintra fisk i på vintern. sedan vet jag inte om jag hade vågat ha dom i någon plusgrad utan lägst +4c. men det kanske går att ha dom i några få plusgrader.
annars så borde ju rumstemp funka också i ett tillfället akvarium som man gör av en plastback. det dyra är väl att köpa till pump annars så är ju plastbackarna rätt så billiga och där ingår oftast lock eller så kan man täcka med ett galler.
Du bör inte förvara fiskarna där det blir under +4. Ljus är inte nödvändigt om temperaturen understiger +8.
Annars är bästa förvaringen en stor plastback med lock och en liten billig pump från Zoo i vanlig rumstemperatur. Då kan du ha glädje av dem även vintertid, när du matar och "pratar" med dina fiskar
Tack för tipsen. Plastback och någon typ av pump blir det nog och om det blir rumstemperatur eller inte får vi se. Tror nog att matkällaren håller minst + 4 grader.
/MetaN
Hej !
Vi har fyra stycken guldfiskar som vi har övervintrat i en stor plastback i garaget där det finns 2 små fönster som släpper in lite lite ljus, dock en bra bit ifrån fiskarna. Vi har försökt återskapa damm miljön så vi har några stenar och växter i backen.
Våra fiskar har klarat sig utan pump. Har hört att man kan syresätta vattnet genom att blåsa lite i ett sugrör som doppas ner i vattnet. De har fått några korn mat varje så där varann dag och så byter vi vattnet med jämna mellanrum. Inget stort jobb med de alltså.
Lycka till
Anny
Alexander-VG-zon3
05-08-2009, 15:56
CITAT (Anny @ 05-08-2009, 16:47)

Hej !
Vi har fyra stycken guldfiskar som vi har övervintrat i en stor plastback i garaget där det finns 2 små fönster som släpper in lite lite ljus, dock en bra bit ifrån fiskarna. Vi har försökt återskapa damm miljön så vi har några stenar och växter i backen.
Våra fiskar har klarat sig utan pump. Har hört att man kan syresätta vattnet genom att blåsa lite i ett sugrör som doppas ner i vattnet. De har fått några korn mat varje så där varann dag och så byter vi vattnet med jämna mellanrum. Inget stort jobb med de alltså.
Lycka till
Anny
Guldfiskar tål (överlever) syrefattigt vatten rätt så bra.
men en not till sugröret - jag skulle handla fiskar en gång från en djuraffär, hon fångade upp fiskarna och la dom i påsen med vatten. sedan tog hon ett som du skrev ett sugrör och blåste för fulla muggar rätt ner i påsen, oki!. mamma köpte vattenväxter också, när vi kom ut ur butiken så sa jag till mamma så här ''ja det hade ju varit bättre att hon blåste med sugröret ner till växterna än till fiskarna''.

det är nåt att klura över.
vad jag menar är att en luftpump (som rör om ytan) eller en lite pump som rör om ytan ger bättre syre än att andras igenom ett sugrör (vi har ju använt lite av syret plus andas ut restprodukter). sedan vet jag inte hur mycket av det ev syret vi andas ut igenom ett luftrör syresätter. men det är kanske bättre än inget alls.
Lars-Olof Arvids
05-08-2009, 18:43
Att folk blåser utandningsluft i fiskpåsar är ett alltför vanligt fel som man även möter bland zoohandlare, föreningsfolk och andra för övrigt kunniga akvarister. Utandningsluften innehåller ju bl a koldioxid, som inte är bra för fiskarna. Då är det mycket bättre att hålla påsen så att mycket luft stannar kvar när man knyter om den. En del "smarta" zoohandlare lägger en liten växt i påsen när fiskar ska transporteras långa sträckor, för de har ju lärt sig att växter avger syre. Saken är bara den att fotosyntesen kräver ljus, och det är sällan ljust under transporten. I mörker förbrukar växten syre och avger koldioxid precis som fiskarna, så i stället för att hjälpa konkurrerar den med fiskarna om det lilla syret i påsen!
Olle
-Peter-
06-08-2009, 12:35
Om du väljer att ha dem kallt dvs under ca 10C så slipper du bry dig så mycket om matning eller filtrering, byt bara lite vatten ibland och lufta gärna med en mindre luftpump. Luftpumpen är i regel billig och drar mindre ström än vad en vattenpump som ger motsvarande gasutbyte gör.
Är det varmare än 10C så kommer de behöva matas en del och då gärna filtrera vattnet. Visst klarar sig guldfiskar bra även i en del smuts, men det är ju lite onödigt att de ska behöva ha det så.
Har köpt en 70 liters back och ett litet filter som akvariehandlaren rekommenderade (skulle fungera för syresättning eftersom den rörom i ytvattnet. Tänkte tvätta upp lite av grejerna jag har ute i dammen (någon lerkruka som de har haft som gömställe och någon vattenväxt som de inte ätit upp men ännu är de ute. När måste jag ta in dem? Nu håller vattnet sig över +10 grader på dagarna men går under på nätterna (vi har luft på alla sidor av plastdammen så vattnet får ungefär lufttemperatur). Jag matar dem som vanligt och de verkar lika pigga som tidigare (när vattnet är riktigt kallt (på morgonen)) ligger de och trycker under en takpanna som jag lagt i som dekoration och skydd för "faror" men så snart det närmar sig 10 grader är de som vanligt.
/MetaN
lavendelgården
01-10-2009, 18:23
Blev lite fel! Skrev om hur jag förvarar mina guldfiskar på vintern på tråden Betongblad. Summan av kardemumman; Jag tar aldrig in dom - bubbelplast över en del av dammen +en bra syrepump fungerar bra. Mer om detta i nämnda tråd.
Åsa www.lavendelgarden.nu
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.