mino
Har en starkt sluttande hörna i trädgården där det skulle vara perfekt med ett växthus. Frågan är bara hur man gör med grunden när det inte finns ett plant underlag. Är det möjligt att ställa något så tungt som ett växthus runt 15 m2 på ett trädäck? Vilken typ av grund skulle annars kunna funka så att dränering blir möjlig?
RitRat
Jag har samma fundering. Nästa vår ska jag anlägga mitt första *riktiga* växthus, har bara haft plast-dito hittills. Min idealiska plats är också i en svag sluttning, och jag tror att bästa lösningen vore att gräva ut det som är för högt, så att marken under blir helt plan, i höjd med lägsta punkt. Men det är mycket jobb, svårt att tänka sig att man orkar göra det för hand.

På vissa platser går det ju inte att gräva förstås, om det är berghäll eller stora stenar.... Mitt ställe är bara grus och jord, så det skulle vara möjligt.
mino
I mitt fall så går det inte att gräva ur eftersom jag har en alldeles för brant sluttning. Dessutom är marknivån högsta punkten. Att bygga nån form av mur och fylla ut skulle kunna gå men det känns som om det kan bli en ganska dyr lösning. Det bästa för min del skulle vara om växthuset skulle kunna stå på pelare på nåt sätt.
RitRat
Hmmmm... suterängväxthus??? Krävs lite speciallösningar, men vore häftigt. Trappor ned till den lägre delen.

Menar du att dörröppningen skulle vara högt uppe och bakväggen av växthuset skulle "hänga i luften"? Några betongpelare som stöttar någon träkonstruktion kanske? Men om det blir luft under växthuset, förlorar man ju markvärmen.
mino
bra poäng detta med markvärmen, har inte tänkt på det! Så som jag har tänkt mig så skulle ingången vara från långsidan och motsatt långsida som vetter ner mot grannen stå på pelare. Det vore iofs tufft med ett växthus i två plan men det faller lite på att det är lite knöligt att ta sig ner. Liten spiraltrappa kanske? wink.gif
anne-li i olofstorp
I Allt om Trädgård nr 10 2004 stod det om ett par som byggt uterum, bastu mm i suteräng-veriant (tror jag) Kanske kan jag scanna in artikeln, men jag är inte säker att det funkar.....
uno
Till mitt Heliumväxthus från Classicum ingick en bottenram
som jag skruvades fast på nergrävda betongplintar.
Så vitt jag kan förstå borde det gå att även i en sluttning
gräva ner eller platsgjuta plintar i höjder så att botten-
ramen kommer i våg. Återfyllnad i och utanför växthuset
bör inte vara något problem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon