lnorberg
05-08-2009, 12:55
Vi ska anlägga en extra parkeringsplats och vill gärna behålla den stora lönn som står framför garaget.
Jag har sökt information om hur lönnens rötter växer, men inte lyckats hitta något. Ligger rötterna bara ytligt? Kommer lönnen att överleva om jag kapar de två stora rötter som går i den tilltänkta parkeringsplatsen? Den ena är egentligen en stor rutknut och båda är ca 10 cm i diameter. Givetvis finns också risken att trädet blåser omkull om nu de två rötterna är allt som håller trädet på den sidan....
Finns det någon som kan ge råd?
Tack på förhand!
Lennart
[attachment=39757:tree_003.jpg]
Piccante
05-08-2009, 13:13
att såga i grova rötter underlättar för svampar att infektera trädet och på sikt ge röta i stammen.
Hej , Du kan göra nu under JAS period . H;Bassam
Gossen Ruda
05-08-2009, 16:05
Oj, nu dök gubben i lådan upp. Jag håller med Markus, det KAN komma in röta. Dvs man vet inte i förväg utan får resultatet så småningom. Antingen läker rötterna och inget mer händer, eller så går det in röta och trädet dör eller blåser omkull.
lnorberg
06-08-2009, 09:40
Tack för svaren! Jag har mao en risk att det blir svampangrepp/röta.
Men hur ser det ut med vattentillförseln och risken att trädet blåser omkull?
Om lönnen normalt har 10-12 större rötter som går ut både grunt och djupt så skulle jag gissa att risken att kapa de två rötterna är rätt liten. (förutom då svampangrepp). Har den normalt 4-6 som går grunt så tar jag sannolikt bort 100% av stödet trädet har i en riktning.
Mvh
Lennart
pebblelake
09-08-2009, 23:13
En grej du kan tänka på, är att kapar du rötterna på ena sidan kommer troligtvis en del av grenarna på den sidan du kapat inte må så bra, eller dö....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.