CeciliaR
Idag har jag beställt två barrotsrosor från Peter Beales i UK. Var det galet? Jag såg rosen Princess Marie på Rosengården i Kristianopel och blev hagalen, står i kö för ett ex av rosen där men kan inte tåla mig till 2011. Sökte på nätet och hittade den in England (plus en annan skönhet vid namn Ethel). Men dom levereras barrotade förmodligen i slutet av november. Har någon av er handlat där, och vad gör jag med rosstackarna när dom kommer? Här i zon ett är det sällan snö då men jag kan väl ändå inte plantera ut stackarna? Kruka till våren?
Thé
Bor du i zon 1 går det jättebra att plantera dem i december. Så länge det går att gräva ett ordentligt hål går det bra att plantera. Gör precis som vanligt. Enligt rosenposten får det inte vara minusgrader vid själva planteringstillfället (vet inte varför, men exempelvis rötterna ska väl helst inte frysa innan de kommit i jorden), men sedan gör det inget om det blir frost direkt på natten. Se till att gräva ner dem ordentligt djupt, bara.

Låter spännande med din beställning! smile.gif Du kanske ska skriva och säga att du vill ha rosorna i nov-dec, annars kan de kanske komma i februari eller så. Då kan det vara kallare. Jag har för mig att exempelvis Austin levererar barrotat december till mars, eller något i den stilen.
CeciliaR
Tack, tack! Då behöver jag inte oroa mig för annat än en väldigt tidig vinter smile.gif De levererar från november-mars och det stod att om man beställde nu så ska man få dem levererade i slutet av november. Åh vad bra att de får komma i jorden direkt, annars hade jag säkert hunnit ta livet av dom innan våren smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon