Hej!
Bifogar en bild på en växt som jag undrar vad den heter. Har sett exemplar där bladen är lila eller gröna eller både och, förmodligen beror det på hur den står till eller vad den är planterad i.
I toppen verkar det bli en blomma, när jag såg den var det en ca 5-6 cm hög stängel som förhoppningsvis syns på den kortare stängeln på bilden.
Margith
05-08-2009, 14:13
Jag tror att namnet på växten är Physocarpus opulifolius 'Diabolo'
Monica B
05-08-2009, 14:20
Nej du Margith, det är ingen Diablo det där.
Anny, du har ett Brunbladigt Silverax, dvs Actaea simplex atropurpurea (tidigare hette dom Cimicifuga simplex atropurpurea). Det finns en namnsort som heter Brunette men det är ju omöjligt att säga om det verkligen är den. Men hur som helst, ett Brunbladigt Silverax är det och det kommer att bli fina "kolvar" med vita alternativt rosa blommor som doftar gott. Vita blommor är det vanligtaste men det finns en form som heter "Pink Spike" som har rosa blommor.
[attachment=39759:Signatur.jpg]
Tack Monica B, det stämmer att det är en Actaea simplex atropurpurea.
Roligt att få svar så snabbt !
Fortsatt skön sommar
Anny
Margith
05-08-2009, 14:41
Och jag vill tacka er båda!
Min köpta Diabolo är uppenbart felnamnad
Hade du inte frågat och Monica B inte rättat mig, hade jag fortsatt att tro att min Diabolo faktiskt var det

till er!
Men....är ni tankeläsare........jag ser ingen bild.
Här måste man tydligen vara lite detektiv...
Jag såg inte heller någon bild, men jag gick till Annys profil, där finns hennes senaste inlägg, och vips, *där* fanns bilden. Konstigt att den inte är i inlägget här.
Hej !
Då har jag väl gjort nåt fel då eftersom bilden inte syns. Sorry !
Men jag är ny här.
Eftersom jag redan fått svar vill jag gärna avsluta tråden, men vet inte hur man gör.
Anny
Tack för alla svar, tråden är avslutad /Anny
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.