Thé
Jag tycker att riddarsporrar är så fint och sådde i våras en massa som skulle stå långt bak i en lång rabatt. Sedan tidigare hade jag en riddarsporre i en annan rabatt och den fick mjöldagg och såg allmänt trist ut i fjol. I år var den mycket större, men fick mjöldagg nästan genast, blommade klent och svartnade av svampangrepp. Jag har nästan bestämt mig för att gräva upp den och slänga den.

Men vad såg jag nu, när jag tittade i backen där de nya riddarsporrarna står och väntar på att planteras ut? Jo, en av dem har fått mjöldagg...

Kanske är läget helt enkelt hopplöst här... jag har sandjord och ganska torrt, och det verkar inte som om jag rår på mjöldaggen med vattning, varken i fjol eller i år (och nu har det dessutom regnat rätt mycket).

Ska jag bara kasta alla mina nya plantor som jag vårdat hela våren och sommaren? Det är ju ganska mycket jobb med att plantera alla och sedan gräva upp dem och slänga dem...
Inga från Närke
Hittade detta på nätet:

http://www.kgkarlsson.nu/sommar_riddarsporre.htm

lite råd. Finns nog flera råd om du söker på mjödagg eller riddarsporre som jag gjorde
Thé
Tack för länken! Jag har kanske gödslat för mycket (läste någonstans att de ville ha det välgödslat). Tvekar dock fortfarande om jag orkar med växter som lätt ser trista ut, jag vill helst att allt ska vara fint av sig självt, nästan. Det räcker att rosorna får sjukdomar...

Jag får fundera vidare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon