Full version: vad göra åt katter
nina66
Jag undrar om någon annan har/har haft problem med katter som gör sina behov i blomrabatterna och på gräsmattan? Bor i radhus och har en lagom stor gräsplätt på baksidan. Fyllde upp en del av tomten i våras och satte ny gräsmatta, färdiga rullar. Efter det har en (eller flera) katter gjort sina behov på gräsmattan. Till saken hör att vi har en son på 1½ som gärna vill springa på gräsmattan, men den här sommaren var det i stort sett omöjligt eftersom det var och varannan dag låg en hög nånstans. Tidigare i höstas grävde jag så upp alla blomrabatter och planterade om och nya perenner. Då försvann korvarna från gräsmattan,jippii!!, för att istället hitta dom nergrävda i rabatten. Jag blir galen snart av att alltid behöva gå ut och leta efter katthögar nånstans. VAD SKA VI GÖRA? HJÄLP OSS!!!!!
Mariann
Det har funnits många o en del långa diskussioner om katter o problem denna är en av dom
http://www.odla.nu/forums/index.php?s=9eb4...f=4&t=7919&st=0

Hoppas den funkar wub.gif

Det ska finnas någon katt avskräckningsväxt, iaf såg jag sånna på Coop Forum i våras. Använd bara inte peppar ohmy.gif
Ewa L
Vill också hänvisa till denna länk, inte minst pga mitt eget inlägg i debatten eftersom du har småbarn.

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...113c979d2bc42ad
Mariann
En fundering: Har du sett katterna göra det? Lite underligt att de lägger dom på gräsmattan, de har ju ett stort behov av att gräva över unsure.gif Ewa.L din länk funkar inte
Ewa L
CITAT (Mariann @ 03-11-2003, 11:13)
Ewa.L din länk funkar inte

Jo, nu gör den nog det.

Ingen skam att misslyckas! Men skam den som ger sig!! rolleyes.gif
Ewa L
CITAT (Mariann @ 03-11-2003, 11:13)
[color=purple]En fundering: Har du sett katterna göra det? Lite underligt att de lägger dom på gräsmattan, de har ju ett stort behov av att gräva över unsure.gif

Om jag inte är fullständigt ute och cyklar (för första gången i mitt liv biggrin.gif )så har gräveriandet med rang att göra!

En katt med hög rang gräver inte ner!

Lika lite som en hanhund av låg rang inte "får" kissa revir överallt. Förutsatt att de är i flock alltså!!
MimE
Jag gillar katter men är tyvärr allergisk (astma).

Jag har dock stor hjälp av mina grannar (som är mer av hundmänniskor tongue.gif ). Vi agerar gemensamt och jagar de katter som vågar sig in på våra tomter med vatten. Detta har varit tämligen effektivt och numera är det sällan vi har några som vågar sig in hit. Däremot har vi som en lyckad bieffekt (enligt oss) blivit favoritställe för diverse fåglar.

I somras hade jag tyvärr otur med två (nya?) katter som promenerade in i vårt hus. Då jagade jag ut dem så snabbt jag kunde men har nu bestämt mig att nästa katt som vågar sig in kommer att bli fotograferad och sedan körd till polisen.
Någon som vet hur polisen agerar?
Får ägarna betala något för att få tillbaka katten?
Kan man kräva skadestånd? (Detta skulle i så fall doneras till något katthem för att finansiera deras kostnader för kastrering).

Nina,
Jag önskar dig lycka till!
Ti bee
Nja, jag tror inte att polisen skulle göra så mycket. Snarare så tror jag inte att du får åka iväg med deras katt på det där viset. sad.gif Det är tyvärr inte alla katter som är märkta heller, så det är inte säkert att ni skulle få reda på ägaren, eller så vet du vems katten är redan? Någon böta för att en katt travat in i ditt hus kan du inte räkna med heller.

Problematiskt det där. Föder tyvärr katthat i längden och det är ju verkligen inte katternas fel. Här i byn så kissar de i sandlådor, bajsar på gräs och i rabatter och har långa gräl i natten, sedvanliga problem skulle jag tro.
Vi har våra missar i stor och fin kattgård, vilket vi får ta kritik för av de som tycker att katter skall få springa fritt. Det finns folk av alla åsikter.

Ta del av tidigare diskussioner, där finns en del handfasta bra råd! Minns att inte klandra katterna, de gör ju bara som de blir tillåtna att göra - röra sig helt fritt. Och så uppstår irritationer.
I andra länder har de ju också stora hundflockar som springer lösa och ylar nätterna igenom, än så länge har vi "bara" katterna löst här.
smile.gif
vihemma
Hej

Kolla in detta tipset: Tidigare inlägg.
Betty
CITAT (Ewa L @ 03-11-2003, 11:23)
En katt med hög rang gräver inte ner!

Jaha, är det så det ligger till?!!! ohmy.gif Och jag som trodde att grannens katt bara var en ovanligt lat katt med dåligt toa-vett som inte grävde ner sitt bajs! tongue.gif iof så blev det lättare att ta bort det ...
Posse
rolleyes.gif Clas Ohlson säljer en produkt som de presenterar med rubriken "Kattfri zon":
"Batteri driven (1 st 6LR61 medföljer ej). Den avger en för katter, irriterande högfrekvent ton, styrd av rörelsedetekor. Ljudet är ohörbart för människor. Perfekt lösning om man vill slippa katter i vardagsrummet, trädgårdsmöblerna, tvättstugan m.m. Eller för katter farliga platser, så som balkongen och andra farliga platser. Verkningsområde ca. 25m².
34-2297..............550,00"

(Jag har ingen erfarenhet av den.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon