Fny
Som vissa av er kanske redan läst så gjorde jag ett pinsamt misstag på tradera och är numera ägare till en pelargon, inte en hibiskus som jag trodde att jag hade köpt. slap.gif Närmare bestämt en vit engelsk pelargon. Har aldrig haft pelargon förut och undrar nu lite allmänt... mycket/lite vatten? mycket direkt sol eller lite mer skugga? help.gif
dennis.irene@telia.com
CITAT (Fny @ 05-08-2009, 17:42) *
Som vissa av er kanske redan läst så gjorde jag ett pinsamt misstag på tradera och är numera ägare till en pelargon, inte en hibiskus som jag trodde att jag hade köpt. slap.gif Närmare bestämt en vit engelsk pelargon. Har aldrig haft pelargon förut och undrar nu lite allmänt... mycket/lite vatten? mycket direkt sol eller lite mer skugga? help.gif

[font="Franklin Gothic Medium"][/font] blomma.gif Pelargon är inget dåligt misstag är pelargonfreek och vill bara ha fler sorter att testa. Pelargoner skall ha mycket sol o gödning då trivs dom .
Lite småprat varje morgon kanske angel_not.gif
evaisa
Du har mitt djupa deltagande. Jag har också en pelargon - den är ett särskilt minne så jag känner men skyldig att hålla den vid liv. Det går inte nåt vidare........ jag är verkligen ingen pelargonfantast.

Hoppas din pelargon får det bättre! Sämre än min kan det inte gärna bli.
Fny
evaisa vad tråkigt! trostar.gif vad är det för sorts pelargon?
evaisa
Oh, den är skär. Kan vara en mårbacka.

Jag fick den för att jag "hittade" en äldre dam i en stor lerhög på en avstängd soptipp. Leran låg på en av mina favoritpromenader så jag klafsade ju rakt igenom och kröp under staketet. Det hade även den den äldre kvinnan gjort men hon hade ramlat och kom ingenstans.
Så jag promenerade hem henne. Efteråt insåg jag att jag borde ha ringt polis eller nåt som kunde skjutsa henne. Jag hade ju ingen koll på ifall hon skulle orka gå hem eller ej.

Sen fick jag pelargonen som tack. Så jag känner att den skall tas om hand. Jag brukade gå där nån gång om året trots att det var avstängt. Det kusliga är...... tänk om jag inte gått där den dan. Hur hade det gått då? Så jag tror att det är en lyckoväxt - trots att jag hatar pelargoner.
Pius
Ja det var ju lite udda, en pelargon istf en hibiskus och så en engelsk dessutom.

Först och främst tycker jag du ska gå in på Pelargonsällskapet Det står lite info på första sidan som är allmän, resten är för medlemmar, men du får åtminstone en liten vink.

Jo det finns en länk-sida också, där kommer du till alla möjliga hemsidor om pelargoner.

De engelska trivs med en lite kyligare tillvaro, inte direkt i sol, åtminstone inte hela dagen. Så ställ ut den i ett skyddat läge.

Sen är de lite kinkigare än vanliga pelargoner med övervintringen. Själv har jag mina i ett växthus med frostvakt så det är minst +5 på vintern.

Lite mera vatten också.

Du får prova dig fram nu när du blivit med pelargon. tummenupp.gif

Pius
Fny
Tack för tipsen Pius! Så pelargoner ska egentligen alltså vara ute när det är frostfritt och övervintras svalt? Jag har alltid trott att pelargoner är typiska inneväxter som alltid ska stå inne! Tänk så fel man kan ha... Skulle det funka att övervintra den i ett förråd, dvs svalt men inte frost men inget ljus? Har nämligen inget svalt OCH ljust ställe... eller är det då bättre att den står i ett vanligt fönster i rumstemperatur?

Evaisa, vilken historia! Ja då förstår jag att du vill ta hand om den pelargonen, så skulle jag också ha resonerat! Och gudars vilken tur att du träffade på den gamla damen... annars kunde det ju verkligen ha gått illa! SÅ bra gjort! =)

Pius
Inte direkt ute när det är frostfritt, men på höstarna brukar de klara när det nån gång går mot nollstrecket. Men jag väntar tills det blir ljummen vår innan jag sätter ut dem och tar in dem när det börjar kännas kyligt.

Men annars trivs de bäst utomhus fast de klarar sig ganska bra inomhus också.

Jag skulle hellre ha pelargonen stående i det ljusaste fönstret du har än att sätta ner den i beckmörkret. Visserligen kan den överleva där, men jag skulle inte chansa.

Om du har fönsterbelysning, så sätt i en lågenergilampa och sätt pelargonen under lampan så den på det viset får tilläggsbelysning.

Om du har gardinlängder, så sätt pelargonen bakom gardinen så blir det lite svalare och du slipper se eländet, för pelargoner i fönster på vintern, brukar inte se så kul ut, om jag säger så. whistling.gif

Men de engelska är lite knepiga, så jag håller tummarna. tummenupp.gif

Pius
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon