Thefre
Hej!
Jag är nybörjare när det gäller sånt här. Därför hoppas jag att någon av er kan svara.
Jag har flera stora fina plantor (vet ej vilken sort, men de är "vanliga stora") med jättemånga gröna små o stora tomater på. De största är nog ca 6-7 cm i diameter o har varit så i snart en månad. Problemet är att de inte blir röda.

Plantorna står längs en husvägg i 10-literskrukor/per planta. De får sol från ca 12-20 (när den nu behagar att visa sig).

Ska det ta så här lång tid innan de kommer upp? Eller gör jag något fel?

Sen undrar jag över min basilika. Jag har jättemycket fin basilika. Ska jag torka/frysa? Jag hörde nåt om att plantan inte ska blomma, varför inte då?

Hoppas nån kan svara =)
Åsa, mälardalen zon 2
Det tar normalt sett 6-8v för de gröna tomatfrukterna att mogna så har dina inte mognat på en månad är det helt normalt.

Jag tycker basilika blir bäst att frysa, det blir lite för mycket hö-smak på den torkade. Basilika som blommar slutar producera så mycket blad och lägger all energi på blom och fröbildning så vill man ha mycket blad att skörda klipper man bort alla tendenser till blommor.
rosita
Tomater tar tid på sig att mogna, man får ha tålamod.

Basilika går utmärkt att frysa in, om man torkar den, tappar den smak.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon