Full version: Såpvatten
Kvirre
Har fått två olika sorters bladlöss (tror jag) på mina balkongblommor, solrosorna har snart inga blad kvar. Tänkte pröva med såpvatten, men hur ska förhållandet såpa/vatten vara?
Åsa, mälardalen zon 2
3-5% såpa brukar vara lagom, tänk på att såpan måste träffa lössen för att göra nytta, så man måste även spruta undersidor av blad etc.

Själv klämmer jag löss för hand och plockar bladlusfiender och placerar på växterna, det tycker jag är enklare.
Kvirre
Jag tänkte plocka hem nyckelpigor om jag hittar, vad finns det för fler fiender?
Åsa, mälardalen zon 2
Nyckelpigelarver äter fler löss än vuxna.
http://images.google.se/images?hl=sv&q...sa=N&tab=wi

Blomflugelarver äter också massor av löss

Ofta hittar man uppsvällda ljusbruna löss på växterna sk. bladlusmumier. Om de inte har ett hål i baken kan man plocka blad med såna där bladlusmumier och placera på växterna där det finns löss. Ur bladlusen kommer en parasitstekel att ta sig ut, den lägger sedan ägg i bladlössen (lite Alien-stuk)

Tänk på att bladlössens fiender också dör av såpaduschar så sätter man ut nyttodjur bör man inte ha på såpa på växterna.
Kvirre
Tack! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon