Full version: Högt körsbärsträd
Katrine
Jag har precis flyttat till ett hus och där står ett körsbärsträd. Det är inte många körsbär på det. Det är massor med vattenskott och det är minst 10 meter högt. Det är mest bara högt och smalt. Hur gör jag för att det ska se bättre ut och bli mer bär?
Det är just inga tjocka grenar utan en massa tunna grenar
Åsa, mälardalen zon 2
Körsbär brukar inte ha en massa vattenskott? Det är äpple som får en massa vattenskott på stammarna då man klippt för hårt i dem. Körsbär brukar inte skjuta en massa skott på stammarna då man beskrit dem.
Har du någon bild??

Beskärning stimulerar ej fruktsättning utan snarare tvärtom, man får färre frukter.

Körsbär har ett annat växtsätt än äpple och många sorter har en hel del tunna grenar, surkörsbär brukar vara ett skatbo av tunna långa grenar, fast även sötkörsbär som du troligtvis har, har ju också tunna grenar och det är helt normalt. Olika sorter har olika växtsätt så du har kanske någon sort som är upprättväxande? Det finns även pelarkörsbär, har du någon aning om vilken sort det är, det blir oftast inte bra att försöka forma om en sort så den får en annan form än den genetiskt sätt är programmerad att ha.

Körsbär brukar man beskära mycket lite, man tar främst bort sånt som är dött/skadat/sjukt.

Om man får lite bär så finns det några orsaker Ex. sorten är ej självfertil och det är ont om körsbärssorter som passar för befruktning, ont om insekter vid blomningen, frost vid blomningen, torka på försommaren. (+en del sorter är ju prydnadskörsbär som odlas för sin blomnings skull och inte fruktsättning, många prydnadskörsbär sätter inte så mycket bär)
Katrine
Här kommer lite bilder av mitt "Körsbärsträd"
Jag har ingen aning vilket sort det är. Trädet är nog jätte gammalt

Hannele
Av växtsättet tror jag att det är körsbärsplommon. Förmodligen fågelsådd. Ingen nybörjarbeskärning det där, bäst at välja EN stam och såga bort de andra.
Åsa, mälardalen zon 2
Varken frukterna, bladen eller bladskaften ser ut som körsbärsplommon.

Ser mera ut som fågelbär (vildare variant av sötkörsbär). Kan vara en självsådd eller så har det varit en grundstam till någon ädlare körsbärssort och sedan har man inte tagit bort skotten från grundstammen och sedan har den ädla delen dött bort.

Jag tycker växtsätet ser helt normalt ut för ett sötkörsbär (ser inga vattenskott utan helt normala körsbärsgrenar). Man kan ju stamma upp den ifall man vill få en mera tydlig trädform och en stam längre ner men då blir det ju ännu högre att plocka frukten.
Katrine
Men det känns ganska meningslöst att ha ett körsbärsträd, som är för högt för att kunna plocka körsbär ifrån. Känns som om det enda alternativet är att ta ner det och skaffa ett annat träd i stället. Är bigaråer sötare i smaken?
Åsa, mälardalen zon 2
Bigarrå är samlingsnamn för odlade sorter av sötkörsbär (=fågelbär), de blir lika stora träd de med ifall man inte betalar lite mera och får önskad sort ympad på grundstammen Gisela5 (kallas ofta pysslingsträd) då blir trädet runt 3-4m istället för 10-12m.

Alla förädlade varianter av sötkörsbär är söta och får större frukter än vildvarianten.

Väldigt många av de olika sötkörsbärssorterna finns numera ympade på Gisela5, ibland får man be butiken ta hem önskad sort men ofta brukar de åtminstone ha någon sort ympad på Gisela5 i butiken på våren.

Scrolla ner på denna sida så hittar du lite beskrivningar av sötkörsbärssorter (=bigarråer), någon av dem kanske passar.

http://web.telia.com/~u10702642/korsbar.htm

Här hittar du även om sorten är självfertil eller om den behöver pollinatör. Bland pollinatörerna nämns ofta Prunus avium och det är samma som ditt fågelbär så skaffar du en sort som kan pollineras av P. avium kan ju det gamla trädet finnas kvar som pollinatör åt det andra ifall du har plats för 2 träd. Du bör ju ändå inte plantera ett nytt körsbär där det nyligen stått ett annat körsbärsträd (jordtrötthet).
Hannele
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 07-08-2009, 08:55) *
Ser mera ut som fågelbär (vildare variant av sötkörsbär). Kan vara en självsådd

Har aldrig hör benämningen fågelbär, i så fall har vi det också i vår trädgård, söta fina bär. Jag har skött om den och beskurit varje år, för att den inte ska bli för högt. Nu skojar jag att det är som en körsbärskoja till mitt barnbarn. Men sötkörsbär har ju inte taggar, som på trädet på bilden, nån Prunus är det, gissade därför på körsbärsplommon, för den växer med flera stammar på detta sätt, som på bilden.

Fågelbär har mörkt röda, nästan svarta bär, läser jag, ett sånt träd har vi också. Men dessa bär är röda.
KURT
Det är stor variation i färgen på fågelbär:

"Inte bara blomningen varierar mycket, utan även frukten, såväl till färg, smak, storlek och mängd fruktkött. Frukten är rund, vanligen 1-2 cm i Ø. Färgen varierar från svartröd till blekt gul och smaken är i första hand söt. Med mycket lite syra. Höstfärgen är vanligen blekt orangeröd."

http://www.eplanta.com/Prunus_avium_E__fagelbar.asp?pass=
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon