Kvisten
Någon som vet något om allåkerbär? Köpte 2 plantor av olika slag för attt de ska befruktas av varandra, såg ut som det blev bär först men nu ser det ut som de bara slutat att ut veklas och skrumpnat ihop. Själva plantorna har inte växt något dirkt heller om man jämför med smultronplantorna som sitter 1/2 meter där ifrån. Växer allåkern saktare eller sitter de på fel ställe, har sol under förmiddagen och middagstid efter det får de skugga resten av dagen.Hjälp!
Gunilla T
Allåkerbär vill växa i surjord dvs jord med lågt Ph värde. Är de planterade i vanlig jord är kalkhalten för hög och de kan inte ta upp näring och avlider till slut av näringbrist.

Plantera dem i jord som du blandar med okalkad och ogödslad torv eller Rhododendronjord.
Lady Hamilton
Jag har allåkerbär sedan flera år tillbaka. Och jag har mina planterade i billig "torvjord" (4st för 100:- typen) som jag fyllde upp mellan torvblock. Placeringen är skuggig (sol endast mitt på dagen) Om plantorna trivs så sprider de sig lätt så att de även växer i själva torvblocken
Kvisten
Har gjort en ätavdelning på sidan av garaget som är 2,5 x 6 m, har haft en gräsmatta mot grannen som var 2,5 m x 8 m. Har avbekvämlighetsskäl täckduk med ett lager zingel över. Allt är i sten bara bärbuskarna är gröna. Går det att göra jorden surare utan att gräva upp dem? Hade de stått längst ut på kanten kunde man ju ha lättat på duken. Det är lite dåligt att man inte får infon på trägårdshandlaren allt står ju inte på lappen som sitter på plantan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon