Full version: Potatisen vissnar
Annkina
För bara någon vecka sedan hade vi en hel djungel i vårt potatisland.
Nu är där bruna pinnar med hängande vissnade bruna blad. På alla sorterna.
Även svärfar som bor 1½ mil bort har samma problem så det är inget lokalt i vårt land bara.

Är det bladmögel? Och vad gör vi i så fall?

Kan potatisen vara kvar i jorden eller ska vi snabbt plocka upp den?
Eva 33c
Det är säkert bladmögel, tyvärr. Ta bort all sjuk blast, lägg den inte i komposten utan i sopor som går till bränning. Potatisen kan ligga kvar i jorden, åtminstone brukar jag låta min göra det. Den växer förstås inget mer sedan blasten är borta men den får ett tjockare skal och blir mer lagringsduglig om den får ligga kvar. Men bladmögel kan ge brunröta i själva potatisen tror jag, så man kan ju kolla något stånd och se hur knölarna ser ut. Många sorter är ju numer resistenat mot brunröta även om de inte är det mot bladmögel.
Annkina
CITAT (Eva 33c @ 06-08-2009, 08:51) *
Det är säkert bladmögel, tyvärr. Ta bort all sjuk blast, lägg den inte i komposten utan i sopor som går till bränning. Potatisen kan ligga kvar i jorden, åtminstone brukar jag låta min göra det. Den växer förstås inget mer sedan blasten är borta men den får ett tjockare skal och blir mer lagringsduglig om den får ligga kvar. Men bladmögel kan ge brunröta i själva potatisen tror jag, så man kan ju kolla något stånd och se hur knölarna ser ut. Många sorter är ju numer resistenat mot brunröta även om de inte är det mot bladmögel.

Tack för svaret!

Ska kolla under ett stånd senare idag då och se hur de ser ut.
MariaS
Det är inte säkert att det är bladmögel. Det kan vara så att blasten helt enkelt vissnar för att den är "klar" också. Potatis har haft ett mycket gynnsamt år i år, och jag ser att sorter som är bladmögelresistenta också har börjat vissna. Kollar man under stånden så förstår man att det är mer än färdigt för i år biggrin.gif
Annkina
CITAT (MariaS @ 06-08-2009, 10:21) *
Det är inte säkert att det är bladmögel. Det kan vara så att blasten helt enkelt vissnar för att den är "klar" också. Potatis har haft ett mycket gynnsamt år i år, och jag ser att sorter som är bladmögelresistenta också har börjat vissna. Kollar man under stånden så förstår man att det är mer än färdigt för i år biggrin.gif

Hur ser jag vilket det kan bero på?
MariaS
CITAT (Annkina @ 06-08-2009, 10:26) *
Hur ser jag vilket det kan bero på?

Bladmögel visar sig först som en vit hinna på bladen som sen övergår i mörka tumnagelstora fläckar när bladen vissnar. Påminner lite om rosrost.

Blir bladen bara gula utan fläckar är det helt enkelt vanlig mognad.
Annkina
CITAT (MariaS @ 06-08-2009, 10:34) *
Bladmögel visar sig först som en vit hinna på bladen som sen övergår i mörka tumnagelstora fläckar när bladen vissnar. Påminner lite om rosrost.

Blir bladen bara gula utan fläckar är det helt enkelt vanlig mognad.

Då ser det faktiskt ut som vanlig mognad.
Synd bara att potatisarna fortfarande är ganska små i jorden.
Annkina
Nu har jag fixat några bilder.

Såhär ser det ut på lite håll i landet.

Och här är två närbilder.

KURT
Det är så mycket lättare med en bild! Det där är definitivt bladmögel, ta bort blasten.
Annkina
CITAT (KURT @ 06-08-2009, 18:02) *
Det är så mycket lättare med en bild! Det där är definitivt bladmögel, ta bort blasten.

Ok.

Vet jag vad vi ska göra imorgon då.

Hoppas potatisen klarar sig i jorden ett tag till.
Annkina
Nu är blasten nedklippt, men har en fråga till.

Två av sorterna hade fortfarande ok stammar även om bladen vissnat, men det tredje sortens blast var alldeles mjuk och rutten.

Kan vi låta potatisen vara kvar i jorden på alla sorterna ändå?
KURT
Om det inte regnar väldigt mycket är det normal bättre att låta potatisen ligga kvar i jorden. Om det har varit mycket bladmögel och det har regnat, så finns det risk att bladmöglet kan nå potatisarna (det är därför man skall ta bort blasten), men sådana mögelskador brukar oftast synas senare, om man vinterlagrar potatisen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon