Full version: Orkidenybörjare
KarinBost
Fick en orkide i februari då var den väldigt fin, blommade ca 2 månader. Efter det stod den i samma soliga fönster tom, maj, sen stälde jag in den i ett mörkt rum. Nu ser den väldigt trött ut. Vad skall jag göra? Skall den stå soligt eller mörkt? Alla tips är bra smile.gif, tack
Åsa, mälardalen zon 2
Klipp bort det torra, ställ växten ljust men ej i gassande solsken. Vattna ca 1gång i veckan och det går bra att ge den en svag dos krukväxtnäring.

Brudorkideer blommar ofta i flera månader, sedan vilar de. Olika sorter verkar behöva olika lång tid att vila jag har haft flera sorter som stått i samma fönster och fått samma skötsel och en del vilar bara några månader sedan blommar de igen och andra verkar vilja vila nästan ett år innan det börjar komma knoppar igen.
pejori
Ett annat tips är, att ta ut krukan ur ytterkrukan och ställ den på ett fat.
Brudar tar upp ljus via rötterna och trivs bäst i stora utterkrukor eller på fat, där ljuset kommer åt dom.
Fny
Känns bladen fortfarande tjocka och stadiga eller har de blivit mjuka och lite skrumpna? Om bladen fortfarande känns bra så är det säkert ingen fara, den har då bara blommat över precis som de ovan har sagt! Om bladen däremot har gått och blivit mjuka och lite småskrumpna är det nog dags att se över vattningen... för lite eller för mycket? vet inte, men jag lyckades precis rädda min riktigt gamla brudorkidé som börjat få dåliga blad genom att vattna mer. Men utifrån dina bilder så tycker jag det ser ut som om den bara har blommat över. =) följ råden gällande vattning så kommer den säkert tillbaka!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon