SysterJord
Hej!

Jag har en massa funderingar angående gödning av allehanda gröna vänner i trädgården.

Jag har förstått (tror jag) att man ska tillsätta gödning på våren, under sommaren till prydnadsväxter och på hösten. Men frågorna hopar sig för mig...

Hur vet jag vilken typ av gödsel man ska använda? Är det t.ex. ok att använda Algomin vid varje gödningstillfälle eller ska man ibland ha kogödsel/hönsgödsel/annat?

Jag har tillgång till hästgödsel (i torv, ibland med lite halm i), men undrar om jag kan blanda ner den i rabatten obrunnen? Eller bränns växternas rötter då?
Jag har försökt spara hästgödsel i säck hemma för att låta det brinna, men hur jag än gör så blir det något litet hål i säcken och så förvandlas den till mördarsnigelbarnkammare och då är den bara att kassera.. fear.gif

Varför ska man inte gödsla efter midsommar (har jag hört) och gäller det bara viss typ av gödning?
Hur går man tillväga rent praktiskt? Myllar bara ner gödslet runt plantorna och på "tomma" platser i rabatten? Eller lägger bara ovanpå..

Ja, det var några av mina frågor... Ni får ursäkta om de är alltför dumma... Hoppas att ni erfarna kan råda mig lite på vägen! help.gif
KURT
Det är fleråriga växter man inte bör ge gödselmedel med mycket kväve senare på säsongen, annars finns det risk att de inte avstannar växten i tid på hösten. Ettåriga växter och grönsaker kan man gödsla under hela växtperioden.
Alexander-VG-zon3
Flerårigt som Träd, Buskar, Rosor, Klätter/Kläng-växter - sånt som inte vissnar ner brukar jag ge en rejäl giva i mars-maj och i juni (varierar efter klimat). och det brukar räcka att ge två gånger under försommaren. efter midsommar inget då det kan försämra vinterhärdigheten och ny tillväxt kan frysa veck.

Flerårigt som vissnar ner - dvs örtartade perenner ger jag små mängder under april-maj-juni och juli.

Ettårigt - regelbundet hela tiden under den tid dom växer.

Flerårigt som jag odlar i krukor som inte ska utsättas för frost ger jag näring som jag gör med ettårigt, flerårigt i kruka som tål/utsätts för lite frost ger jag näring under april-juni regelbundet.

jag ger Kogödsel-på-påse (sånt man köper), Guldvatten (urin+vatten), Blomstra, Blåkorn (flytande och granulat) m.m.
Åsa, mälardalen zon 2
+Växer de fleråriga växterna rejält så behöver man ofta inte göda dem varje år, jorden innehåller ju en massa näring naturligt också.

Jag har ex. aldrig gödslat mina äppelträd ca 15år gamla, de kraftiga 1m skott de skickar iväg varje år visar att det är ganska gott om näring i marken.
Alexander-VG-zon3
kanske skulle tillägga det att man får ju givet vis se till om växten behöver det som åsa skriver. jag springer knappast till varje lilla växt jag har utan bara det som behöver det. och då kör jag enligt dom metoder jag skrev.

SysterJord
Tack ska ni ha! Nu lättar mina frågemoln lite.. smile.gif

Petar in en av mina frågor igen:
Jag har tillgång till hästgödsel (i torv, ibland med lite halm i), men undrar om jag kan blanda ner den i rabatten obrunnen? Eller bränns växternas rötter då?

Flaxss, jag ska spara ditt gödningschema! 000.gif

KURT
Nej, det är ingen bra idé, rädslan för mördarsniglar är överdriven, om man redan har dem där. Det är bäst om hästgödseln får ligga minst ett år, gärna längre .
Fågelvägen
Bra att hästgödseln innehåller halm eller torv och inte strö (=träflis) som bryts ner långsammare och förbrukar kväve.

Du kan varva tjocka lager med färsk hästgödsel med löv och trädgårdsavfall i en öppen kompost. På ett år blir det den finaste kompostjord du kan hitta! Du kan bygga enkla glesa kompostramar av trä, max 1 m höga. Eller samla kompostmaterial i en öppen hög på en skuggig plats. Se till så ytan hålls plan, inte toppig, så regnvattnet stannar kvar i komposten. Ev. behöver du vattna då och då. Daggmaskar du hittar kan få nytt jobb i komposten.
I en utställningsträdgård i Cornwall hade man lagt ca 10 cm med hästgödsel kring alla buskar och träd. Den var varken finfördelad eller nermyllad. Jag glömde att fråga om den var brunnen eller färsk. Är det etablerade buskar och träd tror jag inte rötterna tar skada, "naturen har sin gång".
SysterJord
Okej, tack för svaren!
Vi har precis en sådan kompost som du bedkriver ovan. Dock har jag inte vågat använda jord därifrån för att jag är så rädd för att det ska finnas frön/rötter kvar från ogräs. Är den rädslan obefogad?
För det mesta (men inte fullständigt konsekvent) har jag slängt rotogräs (såsom kirskål) i sopsäckar, men annat ogräs har jag lagt i den öppna komposten hela tiden...
Fågelvägen
Klart att du ska använda komposten! Hittar du levande växter med rotsystem i den, så ska du förstås ta bort dem innan du brer ut kompostjorden. (Jag t.ex. måste alltid plocka bort små ekplantor ur den färdiga komposten, eftersom ekollonen gror var de än hamnar.)
Massor av ogräsfrön finns i luften, så du får väl lov att rensa ogräs också om du använder köpt planteringsjord eller kogödsel?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon