|
SysterJord
06-08-2009, 12:34
Hej! Jag står inför mitt livs första rosinköp! Vi har en grå och trist förvaringsbod på tomten och den skulle vi vilja pigga upp med klättrande rosor på bägge sidor om dörren (som är nästan i mitten på långsidan). Har googlat runt och funderar på någon av följande: New Dawn (men jag tycker att den har lite för mild rosa färg) Climbing Bonica Zephirine Drouhin (fördel: inga taggar) Constance Spry Förutsättningen för rosorna är mycket soligt läge i syd, men jag tycker jorden verkar leraktig och fuktighetshållande. Sen har jag tänkt att de ska få samsas med perenna lavendel (mottager gärna råd om bra sort). Vad tror ni som är hemma på rosor, vad kan vara ett lämpligt val för oss? Är det något särskilt jag ska tänka på?
Christina i Taxinge~
06-08-2009, 14:05
Jag skulle föreslå 'Climbing Bonica' för att den är frisk, växtvillig och blommar kontinuerligt! En toppenros!!! Den har ingen doft men de andra goda egenskaperna uppväger det minuset. 'Constance Spry' är också en underbar ros med urvackra blommor som dessutom doftar, men den blommar några veckor i juli och sen är det slut på den härligheten. Men kanske har du t o m plats för både Cl B och CS.....? Då får du det mesta! 'Zephirine Drouhin' är en knepig ros i mitt tycke......jag har aldrig fått min att bli nåt. Den vill inte växa trots pyssel och bra läge *suck* 'New Dawn' är oftast en mycket bra ros, men jag tycker det verkar som att man numera måste ha lite "tur" med det exemplar man köper. Alla blir inte den vällande, blomrika klätterros som man förknippar med ND.
 Bonica Cl. växte fort, den har ingen doft och kan få lite mjöldagg. Blommar hela sommaren  Constance Spry den ljusa och Freja lite mörkare rosa Constance Spry, doftar starkt men blommar bara 2 - 3 veckor, tål kyla. Freja Balsgårdsros är en pärla och den blir lika stor 2 - 3 m hög, frisk, zon 5  Irma Balsgårdsros, doftar, blommar om, frisk, zon 5, har kraftiga taggar. Bra om du lägger på en zon så du har en frysmarginal, trist om rosen fryser ner hårt vid en kall vinter. Har du en varm zom går lavendel bra, bor i zon 3 - 4 och här fryser den gärna bort, den kan bytas ut mot Isop som tål lite tuffare vintrar.
Christina i Taxinge~
06-08-2009, 17:22
CITAT (Kajsa @ 06-08-2009, 17:42)  Har du en varm zom går lavendel bra, bor i zon 3 - 4 och här fryser den gärna bort, den kan bytas ut mot Isop som tål lite tuffare vintrar. Ja, just det - Lavendel! Jag trodde för några år sedan att lavendel inte skulle fungera här hos mig i tung lerjord, zon 3. Men oj! vad jag bedrog mig - den växer som 17! Isop är ett utmärkt andrahandsval om du vill satsa på nåt tåligt. Även stäppsalvia går utmärkt! Välj den lite lägre sorten isåfall (~45cm), den högre ramlar gärna omkull.
Adelina
06-08-2009, 19:03
Constance Spry är nästan ett måste, såvida du inte har ett instängt läge, då kan den bli sjuk. Rosenholm är en jättebra lite okänd sort, tyvärr inte mycket till doft men frisk, kontinuerligt blommande och mycket vacker. http://helpmefind.com/plant/l.php?l=21.25408Irma är fantastisk, jättestora blommor, brukar vara frisk och är härdig. Jasmina är en annan fin mer okänd doftande ros med lite bolliga blommor, gammaldags utseende, remonterande, väldigt vackert bladverk (vackraste jag sett tror jag, ljusgrönt och vacker bladform) och helt frisk hos mej. http://helpmefind.com/plant/l.php?l=21.125576http://helpmefind.com/plant/l.php?l=21.107732
Ezereht
06-08-2009, 21:17
Min lavendel är på 4:e året nu  Jag vet inte varför, men den blommar på... Jag har satt sticklingar i år, kanske man kan testa den på fler platser i trädgården.
Några ytterligare förslag:
[attachment=39852:Bourbon_Queen1_1.JPG] Bourbon Queen (zon 5)
[attachment=39853:Coupe_de_Hebe_21_1.JPG] Coupe de Hebe (zon 4)
[attachment=39856:Russelliana_mfl1_1.JPG] Russelliana (zon 4) (Den rosa klätterrosen i mitten.)
[attachment=39854:Henri_Martin1_1.JPG] Henri Martin (zon 5)
[attachment=39855:RiB1.JPG] Rhapsody in Blue (zon 3)
Alla är trevliga och välartade, friska och doftar. RiB remonterar. /S
AK i Sura
06-08-2009, 22:41
Åhh man blir ju så sugen på fler rosor när man ser alla vackra bilder, Freja och Irma får nog stå på min måste ha lista. Jag har också några rosa kätterrosor. Louise Odiér är en otroligt vacker, väldoftande och rikligt blommande ros MEN hon drabbas av både rosrost och svartfläck. jag tar dock dessa sjukdomar eftersom hon är så otroligt blomvillig. Brukar vara den ros som slår ut allra först och den som ger mig blommor ända in i oktober. Bifogar en bild där Louise syns på höger och vänster sida om planket och i mitten över rosbågen är det en Constance Spry som bara har ett år på nacken men som hunnit växa sig riktigt stor, den vill jag heller inte vara utan! [attachment=39857:0907rosaklatter.jpg]
SysterJord
07-08-2009, 08:16
TACK för alla fantastiska förslag och bilder!! Jag blir helt mållös av er underbara rosenblomsprakt! MEN, jag inser också att rosvärlden är enorm och det är oerhört svårt att välja. Jag tror nog att jag siktar in mig på antingen Climbing Bonica eller Constance Spry. Tyvärr tror jag inte att jag har plats för båda. Bodväggen är 4 m och då måste plats göras för både dörren och ett fönster. Hur mycket plats vill de ha egentligen?Vi bor i zon 2, så det borde väl vara okej för dem? Lavendel vet jag klarar sig också, för jag satte en i höstas som jag hade haft i kruka och "i panik" satte ut där framför boden innan vintern. Vet dock inte vilken sort det är, men den verkar må fint utan någon som helst omvårdnad från mig hittills... Igen, tack så mycket för att ni delar med er!!
SysterJord
07-08-2009, 08:33
Förvirrade jag igen! Constance Spry kan jag ju inte ha, vill ha en som remonterar. Blir så sorgligt om hon blommar om vi skulle vara bortresta just då... Då har jag alltså Climbing Bonica kvar.. Jasmina tyckte jag mycket om också, men den finns inte i Zetas katalog. Finns det någon annan plantskola i Stockholm med mycket rosor?
Jasmina satte jag i höstas och den ser lovande ut. Jag beställde min barrotad från Koggens rosor. Den ska finnas på Trädgår'n i Söderfors enligt deras hemsida, och det är en bit att åka men värt det enligt många rosentusiaster. De har lite annat sortiment än många andra, men jag har aldrig varit där själv.
Christina i Taxinge~
07-08-2009, 10:05
CITAT (SysterJord @ 07-08-2009, 09:33)  Förvirrade jag igen! Constance Spry kan jag ju inte ha, vill ha en som remonterar. Blir så sorgligt om hon blommar om vi skulle vara bortresta just då... Då har jag alltså Climbing Bonica kvar.. Jasmina tyckte jag mycket om också, men den finns inte i Zetas katalog. Finns det någon annan plantskola i Stockholm med mycket rosor? Du får helt enkelt åka till en av Sveriges största distributörer av rosor - Löta! Passa på lite längre fram i augusti när jag hojtar här på forumet om Lötatripp - då kanske vi kan ha en miniforumträff?! För övrigt är Climbing Bonica ett utmärkt val:-)
SysterJord
07-08-2009, 11:00
Oh, Löta verkar fantastiskt! Men det är ju lite farligt för mig, jag kan lätt bli beroende av rosor känner jag. Och inte har jag så mycket plats i min trädgård..  Jag följer gärna med på en miniforumträff om datumet passar in bland alla födelsedagar vi har i augusti.
AK i Sura
07-08-2009, 12:55
CITAT (SysterJord @ 07-08-2009, 12:00)  Oh, Löta verkar fantastiskt! Men det är ju lite farligt för mig, jag kan lätt bli beroende av rosor känner jag. Och inte har jag så mycket plats i min trädgård..  Jag följer gärna med på en miniforumträff om datumet passar in bland alla födelsedagar vi har i augusti.  Klart du måste besöka Löta! Joo det är lätt att bli fast i rosträsket men Löta har ett så otroligt stort utbud och et är roligt att få se rosorna i blom, kunna titta noga på dem och sniffa runt efter den man tycker luktar godast. Jag hoppas också kunna åka dit när vi nu bestämmer oss för en dag i augusti. Har för visso varit där ett antal gånger i år men en tur dit är alltid lika trevlig! De har väldigt många fina klätterrosor att välja bland. jag besökte Zetas i slutet av juli och de hade också ett bra sortiment av rosor men bara en bråkdel av vad Löta kan erbjuda. Du får lägga in bilder här på forumet när du hunnit plantera dina klätterrosor, man blir ju så nyfiken!
CeciliaR
07-08-2009, 19:41
Du kanske tycker om Awakening om du gillar New Dawn, jag inbillar mig att den har lite mera färg, vet dock inte om den gillar ett sånt sydläge. Alida Lovett är ett annat förslag. Jag läste om Trädgår'n här på Odla och passade på att stanna där på vägen upp till norrbotten i sommar. Jag vet inte vem som skrev om det, kunde inte hitta tråden efteråt men jag vill ändå tacka så mycket för det tipset, fantastiskt ställe! Vackert med allt vatten och den gamla bruksmiljön. Prisvärt och kvalitet var det också, jag brukar betala dubbelt så mycket för mycket sämre här på blomsterlandet. Jag kom hem med fem nya rosor och skulle ha kommit hem med fler om jag lyckats få in fler i bilen. Jag tackade min lyckliga stjärna att de hade hunnit få slut på 150 sorter annars hade jag nog aldrig kommit därifrån. Löta hoppas jag jag får tillfälle till någon gång också
esters-tradgard
07-08-2009, 20:32
Awakening är fantastisk. Står i norrläge hos mig (sol mellan 6-11 kanske) och verkar trivas utmärkt. Jag har new dawn på andra sidan om rosenbågen men enligt mig är awakening mycket finare enligt mig.
3x3m blir de allra flesta klätterrosor snabbt och lätt, inte minst i zon 2. /S
Monica B
08-08-2009, 14:47
Det finns ju klätterrosor som är småblommiga också. Jag tycker väldigt mycket om Valdemar som är en ceriserosa och vit enkel småblommig klätterros. Väldigt snabbväxande. Sedan finns t ex Russelliana som också är en småblommig klätterros. Den har mörkare fyllda blommor. Båda dessa rosor blir ganska höga, sådär en 3 meter.
[attachment=39931:Signatur.jpg]
Hmm, om man har ett staket som är drygt 1,5 meter högt, visst kan man ha dessa (stora) klätterrosor där? Då hänger de väl mest över staketet åt alla håll när de blir större? Eller är det dödsdömt att plantera tex Awakening och Constance Spry där?
Nej då, det blir säkert ljuvligt, bara du har några meters bredd på staketet. /S
Kanon... Tänkte klämma in fyra rosor på 6 meter  Det blir till att skicka iväg en beställning till Koggens snart då... (Tänk att det alltid finns en vänlig själ att svara på alla frågor som vi nybörjare kan tänkas hitta på!  Tack Stiffe!)
gulmåra
15-09-2009, 20:30
Nu är jag nog försent ute, men en grå bod skulle inte den bli alldeles fantastisk med en veilchenblau vällande över taket?? Ja,jo engångsblommande men tidigblommande. Violett-blå-grå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|