Full version: Identifieringshjälp!
sofin
Har köpt ett torp med tillhörande trädgård och vet knappt hälften av vad som är planterat här biggrin.gif Det är någon som verkar ha varit trädgårdsintresserad som har bott här för ett gäng år sedan men efter det är det två helt ointresserade som har haft hand om det. Därför vet jag i princip inte alls vad som finns här, så nu behöver jag hjälp! Jag har tagit bilder på några plantor som jag inte vet alls eller är osäker på, hoppas att ni kan hjälpa!

Klicka på bilderna så kommer de upp större!

BILD 1: Kan detta vara en Akleja?

BILD 2

BILD 3

BILD 4: En Forsythia kanske?

BILD 5

BILD 6: Den här snodde jag av grannen blush.gif Den var så himla fin, det syns inte på bilden men den skimrar i silver. Jag har ingen aning om vad det är men hoppades på att kunna få fart på en stickling. Den verkar inte gilla det utan hänger väldigt nu.. jaja, någon som vet vad det är? Satt i små buskar borta hos grannen.

BILD 7: Det här tror jag är Libbsticka.. ?!?

Skulle bli så lycklig om jag visste vad det var!! Det sitter ju små växter här och var och just nu vet jag inte om det är ogräs eller planterat, haha! Under 1 meter gräs gömmer det sig massor med små skatter!
Lars-Olof Arvids
1. Akleja
2. Hagtorn
3. Getapel
4. Spirea
5. Aklejruta?
6. Vet ej
7. Libbsticka

Olle
sofin
Tack för snabbt svar biggrin.gif

Dock måste jag ifrågasätta nummer 4 som du tror är en Spirea. Jag har typ 5 buskar Spirea runt om i trädgården och det här är inte samma. Det skulle väl kunna vara en annan sort.. vad vet jag..
Lars-Olof Arvids
Det finns väldigt många olika spireor. I min flora finns 19 arter som man ibland kan hitta förvildade, och betydligt fler odlas som häckar och prydnadsbuskar. Jag tror nog att det är någon typ av spirea i alla fall.

Olle
HelenJ
Bild 6 skulle kunna vara en silverbuske, Eleagus commutata. Hade den spridit sig mycket hos grannen? Den är nämligen expert på det...

Om du är kompis med din granne så be honom/henne göra en avläggare istället för en stickling. Det är mycket troligare att en avläggare klarar sig och blir en fin planta än att en stickling gör det.
Man tar en böjlig gren, böjer ner den till marken (och fäster den) och ser till att den får jordkontakt. Häll gärna lite jord över den också. Efter en tid kommer det att börja växa rötter på den bit som ligger an mot jorden, och sedan är det bara att klippa av och plantera.
Monica B
Nja, Lars-Olof Arvids, jag håller inte riktigt med om att det är en spirea på bild 4. Det finns, som du säger en hel del olika sorters spirea men jag vill nog påstå att bladen på den här busken, samt växtsättet styr mig mer åt Forsythia än åt Spirea.

[attachment=39820:Signatur.jpg]

HelenJ
CITAT (Monica B @ 06-08-2009, 16:33) *
Nja, Lars-Olof Arvids, jag håller inte riktigt med om att det är en spirea på bild 4. Det finns, som du säger en hel del olika sorters spirea men jag vill nog påstå att bladen på den här busken, samt växtsättet styr mig mer åt Forsythia än åt Spirea.

[attachment=39820:Signatur.jpg]

Det är ganska lätt att kontrollera. Jag tror forsythian har större lenticeller än spirean.
Titta på en gammal, förvedad gren. Har den en massa "knottror" över hela barken? I så fall är det säkert en forsythia.
sofin
Jepp, det var en massa knottror på stammen så då är det väl en Forsythia. smile.gif

den silvriga busken verkar ha spridit sig rätt bra hos grannen så det var nog en bra gissning. Tyvärr har jag inte hunnit bli kompis med dom än, har bara bott här ett par veckor smile.gif men nu när jag vet vad det är kan jag ju leta reda på det i affären om inte lilla kvisten rotar sig.

Tack för er hjälp!
CillaM
Bild 3 tror jag är en silverbuske, Elaeagnus commutata, en sådan som Helen säger att bild 6 är. Kan vara samma slags buske som du fått sticklingen av. Silverbusken ska man vara lite försiktig med, kan sprida sig ohämmat, men i gengäld ger den en sådan vacker buske med en enorm doftutveckling av sin blommor när den blommar.
HelenJ
CITAT (CillaM @ 06-08-2009, 22:44) *
Bild 3 tror jag är en silverbuske, Elaeagnus commutata, en sådan som Helen säger att bild 6 är. Kan vara samma slags buske som du fått sticklingen av. Silverbusken ska man vara lite försiktig med, kan sprida sig ohämmat, men i gengäld ger den en sådan vacker buske med en enorm doftutveckling av sin blommor när den blommar.

Jag tror också bild 3 och 6 är samma. Tittade inte så noga innan... blush.gif
Anders zon 1
1 akleja
2 hagtorn
3 getapel
4 forsythia
5 någon sort ruta, kanske aklejruta som Lars-Olof Arvids föreslår men jag är inte säker
6 silverbuske
7 libbsticka
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon