Christa
06-08-2009, 13:49
Vi har planerat en björnbärsplanta i år. Den växer så det knakar. Thornless heter den.
1. Kan vi täcka jorden runt plantan med täckbark eller blir det för lågt pH då?
1b. Finns det något annat lämpligt att täcka med?
2. Skall man klippa den på något sätt eller bara låta grenaran växa?
3. Min sambo råkade trampa på det längsta skottet innan vi band upp det. Det växer vidare men den gick sönder såpass mycket att man kan se rätt igenom den i en liten springa. Det ser lite knorpigt ut också just där skadan är. Är det bästa att kapa den eller låta den växa vidare? Grenen är ca 2 meter lång innan skadan och det kommer många sidoskott. (Jag är rädd att det som är efter skadan till slut skall vissna när det har vuxit ut en mass plus bär nästa år.)
netaave
06-08-2009, 18:50
Lägg på kogödsel i höst i stället dom behöver gödning. Vi har alltid gjort det.
Klipp inte det är dom revorna som växer i år som bär frukt nästa år.
Låt den skadade grenen vara men håll den under uppsikt så det inte blir nåt angrepp, klipp isf.
1. Det går bra att lägga på täckbark, tänk bara på att du behöver tillföra kompost eller annat på vårarna, så björnbäret får extra gödning. Björnbär är som hallon, vill ha massor med kväve.
1b. Gräsklipp är utmärkt! Täcker och göder samtidigt, men det behöver fyllas på under säsongen. Dock bör man varken gödsla eller lägga på gräsklipp från mitten av juli.
2. Skott som burit frukt, klipper man bort efter skörd. De kommer precis som på hallon, att dö över vintern i alla fall.
3. Har skadan läkt, kan du låta den sitta kvar. Du ska ju ändå klippa bort det skottet nästa år efter skörd.
Kvisten
06-08-2009, 20:42
Har ett björnbär som står så jag inte kan gödsla med gräs eller kompost. Finns det någon bra gödsling i korn eller pelletsform som kommer ner med vattningen? Typ blåkorn?
Christa
07-08-2009, 13:23
CITAT (Kvisten @ 06-08-2009, 21:42)

Har ett björnbär som står så jag inte kan gödsla med gräs eller kompost. Finns det någon bra gödsling i korn eller pelletsform som kommer ner med vattningen? Typ blåkorn?
Vi blandade benmjöl och stenmjöl i jorden när vi planterade den och det växer så det knakar. I övrigt är jorden inte gödslad alls. Benmjöl kan man blanda ut i vatten men det bör vattnas på direkt annars luktar det förskräckligt. Kanske kan stå och dra någon dag men det är ju organiskt material så det ruttnar lätt. Stenmjöl kanske också går att få ner lite om det behövs.
Vad man behöver sätta till beror ju mycket på hur jorden är. Guldvatten kanske också går bra men det har jag inte provat. Guldvatten = urin spädd 10 gånger. Måste också användas direkt för att undvika lukt.
Loobaman
07-08-2009, 16:15
CITAT (MariaS @ 06-08-2009, 20:00)

2. Skott som burit frukt, klipper man bort efter skörd. De kommer precis som på hallon, att dö över vintern i alla fall.
Rätta mig gärna om jag har fel, men jag har för mig att sorten thornless är en städsegrön klättrande buske som alltså inte vissnar ner och dör under vintern
Alexander-VG-zon3
07-08-2009, 16:24
Björnbär vissnar inte ner hos mig som på Hallon.
eller har jag ett väldigt milt klimat som gör att dom inte vissnar. Hallon däremot brukar göra det. men har inte sett det på Björnbär. däremot kan man klippa veck gamla skott efterskörd och låta dom nya skotten komma fram som sedan blommar nästa år.
Christa
07-08-2009, 20:36
En märklig sak med min Thornless är att en gren har taggar...
Kvisten
09-08-2009, 22:23
Flyttade min björnbär i år, en del rötter tog stryk. Men den överlevde, vad gör jag inför hösten? Har ca 3-4 årsskott och 1-2 gamla grenar kvar. Täcka gödsla klippa?
Skruttis
10-08-2009, 05:45
CITAT (Christa @ 07-08-2009, 21:36)

Vi har också en Thornless.
Du kommer att få fler taggiga grenar med tiden.
Klipp bort dem bara vartefter de dyker upp, så får du nya "otaggiga" grenar som man strävar efter att ha.

Taggiga grenar på en Thornless, är tjuvskott från roten. Den typen av skott bör man klippa bort, även om de är rikbärande. Får de växa fritt, tar de snart över och den inympade Thornless kommer trängas ut.
CITAT (Kvisten @ 09-08-2009, 23:23)

Flyttade min björnbär i år, en del rötter tog stryk. Men den överlevde, vad gör jag inför hösten? Har ca 3-4 årsskott och 1-2 gamla grenar kvar. Täcka gödsla klippa?
Klipp av de gamla grenarna efter skörd. Bär de ingen frukt nu, kan du klippa bort dem redan nu.
Annars ger du den ordentligt med kompost eller ko på påse till våren. Nu är det för sent att göda i alla fall.

Den grenen är nog från roten.
På mitt tagglösa björnbär kommer det upp taggiga rankor från roten som jag drar bort så fort jag får syn på det. Mitt råd är, klipp bort den taggiga revan så långt ner i jorden du bara kan.
Alexander-VG-zon3
10-08-2009, 12:42
CITAT (MariaS @ 10-08-2009, 09:02)

Klipp av de gamla grenarna efter skörd. Bär de ingen frukt nu, kan du klippa bort dem redan nu.
dom som inte bärfrukt nu bärfrukt nästa år och då ska man inte klippa veck dom. efter skörd OM man vill kan man klippa veck dom men inget måste. har ett björnbär som jag aldrig klipper nåt på och den ger massor av bär och vissnar inte ner på vintern dock blir dom ju väldigt stora och spretiga utan klippning.
Christa
18-08-2009, 20:03
Nu har jag tagit kort på skadan och hoppas någon tittar in här igen. Det har bildats en liten spricka ovanför hålet. Jag är orolig för att grenen inte skall orka ge näring åt rankan nästa år om den blir lång och grenad. Den kan ju också blåsa av eller gå av när snön kommer.
Det är ju dumt att plantan tar kraft till en gren som inte orkar ända fram.
[attachment=40697:Skada_bj_rnb_r.jpg][attachment=40699:_versikt_bj_rnb_r.jpg]
Den grenen ser ut att ha läkt fint. Har den inte gått sönder i de senaste dagarnas blåst, så kommer den klara sig.
Christa
22-08-2009, 14:04
Björnbärsbusken grenar sig åt alla håll. Skall man låta alla grenar vara och låta det växa som det vill? Man måste ju böja dem väldigt för att de skall få plats på spaljen. Samtidigt vill vi ju ha så mycket björnbär som möjligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.