Christa
06-08-2009, 13:52
Jag har hört att det blir fler paprikor om man skördar efter hand. Nu har jag tagit 2 men det sitter 4 kvar. Många blommor har vissnat utan att det blivit någon frukt av dem och jag funderar på om jag skall plocka bort fler?
Behöver man pollinera en paprika som står utomhus? Funkar det i så fall med pollen från samma planta, jag har bara en?
Amaryllis
06-08-2009, 19:36
Ja pollinera på du om du vill ha frukt
Hej Christa! Jag pollinerar aldrig paprika, varken i växthus eller utomhus. Jag brukar ta den första paprikan grön (och fler om jag inte kan vänta), eftersom jag hört att de mognar fortare då. Blommor ramlar ofta av i perioder, det verkar som om plantan inte orkar ge nya hela tiden.
Eva 33c
07-08-2009, 12:24
CITAT (Christa @ 06-08-2009, 14:52)

Behöver man pollinera en paprika som står utomhus? Funkar det i så fall med pollen från samma planta, jag har bara en?
Det funkar med pollen från samma blomma. Paprika har inte han och honblommor utan det finns ståndare och pistiller i varje blomma och den är självpollinerande så det räcker med en enda blomma. Det enda som behövs för befruktning är lite rörelse i blomman så frömjölet hamnar på pistillen. Inomhus är det ibland ont om flygfän, men ofta finns det ju lite flugor och annat som irrar sig in. Annars kan man bara dutta lite i en blomma med en pensel ellr så, eller kanske bara ruska lite på den.
Christa
07-08-2009, 13:25
Tack för svar! Dock kvarstår frågan om hur många paprikor en liten planta orkar ha samtidigt om den skall vara villig att sätta mer frukt.
Har hört att man får mååånga fler om man skördar efterhand men vad innebär det i praktiken?
Eva 33c
07-08-2009, 13:44
Problemet är ju att om man vill ha mogen paprika, alltså inte grön, så måste ju frukterna sitta kvar, och det tar sin tid innan de skiftar färg. Tycker man grön paprika är lika bra så kan jag tänka mig att man får större skörd i vikt per planta om man plockar dem kontinuerligt.
En växt strävar ju i princip efter att "sätta frö", så när man tar bort omogna frukter så vill den väl producera nya. Det är lite av ett dilemma. många gröna eller få röda? Speciellt om man bor i en zon där sommaren är ganska kort. Kanske ska man ha fler plantor och plocka gröna frukter på vissa...
hallonrosa
07-08-2009, 17:37
Nu när ämnet paprika är uppe passar jag på att ställa några frågor!
Alla sorters paprika kan ätas gröna? Hur vet man när en grön paprika är "mogen"?
Vill paprika ha mycket vatten, det är väldigt soligt på min balkong?
Eva 33c
08-08-2009, 10:46
Ja, alla kan ätas gröna och det optimala är väl att plocka dem när de slutat växa i storlek. För jag tror bestämt att frukten först växer till sin slutliga storlek (som kan bero på hur väl pollinerad den blivit och tillgång på vatten och bra temperatur mm) och sedan börjar färgskiftningen. Eller har jag fel?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.