Mi70
Jag har gjort om ett långt stycke av min trädgård som vetter mot en parkeringsplats till rabatt. Den är ca 5 m lång och mellan 1-3 m bred. Kanten mot gräsmattan är markerad av sten som slingrar sig fram i en böjd form. Jag vill ha förslag på träd som jag plantera där, som är spännande och kul och kanske lite ovanliga! Hittills har jag ett fruktträd (persika, frost 3 år gammalt och 30 persikor iår!!), och en nysatt rönn där. Jag har också sått frön till Kejsarträd, Paulownia tomentosa, i kruka som jag får se om det tar sig. Den vissnar tydligen ner varje höst i zon 2, där jag bor, men skall tydligen bli intressant ändå!

Så gärna förslag på träd som är roliga, ovanliga, kul etc!! och inte så stora...... rolleyes.gif
Mariann
Acer palmatum 'Atropurpureum' japansk blodlönn!?
sleep.gif
Ingrid på Västkusten
Skulle vilja slå ett slag för alla fina lönnar -> de är ganska små har fina blad och fina höstfärger. Växer tämligen långsamt också....gingko är itne dumt helelr som vårdträd och växer långsamt.
Och i en mindre radhusträdgård hade jag unnat mig ett spaljeträd, antingen päron eller äpple, de blir så fiina!
Har Du plats kvar så RÖNN - > t ex Sorbus cashmeriana eller Sorbus koehniana, övehuvudtaget finns det mkt fin i rönnvärlden, ifrån cirka 10 centimeter till tre meter finns det väldans mkt att välja på med röda, rosa elelr gula eller pärlemorskimrande bär.

Hälsar ingrid
Cilla
Om du har plats för ett 4-5 m högt och brett träd - någon av prydnadsaplarna. Blommar ljuvligt och har vackra höstfrukter till marmelad eller fåglarna. Exampel:

MALUS ADS. HOPA PURPURAPEL lilarosa 3-5 m maj-jun I-V
MALUS CRITTENDEN PRYDNADSAPEL lilarosa 4 m maj-jun lackröda bär I-V
MALUS CRITTENDEN PRYDNADSAPEL ljusrosa 4 m maj-jun lackröda bär I-V
MALUS ECHTERMEYER HÄNGAPEL mörkrosa 4 m maj-jun I-VI
MALUS ECHTERMEYER PRYDNADSAPEL mörkrosa 4 m maj-jun I-VI
MALUS FLOR. PROFUSION PARADISÄPPLE purpurröd 3-5 m maj-jun karminröda frukt I-IV
MALUS FLORIBUNDA ROSENAPEL rosa 3-5 m maj-jun gulröda frukt 0
MALUS FLORIBUNDA ROSENAPEL rosa 3-5 m maj-jun gulröda frukt I-IV

Håller med om att rönn är ett av de mer spännande små träden. Ett exempel till - Sorbus Rosmarie E. Mörka nästan blå blad som ofta blir höstoranga.

Här finns en lista över andra små trädarter.

Boken Den lilla trädgården är fylld av en massa bra tips. Har givit mig idéer också för större trädgårdar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon