Pergus
Hej
Jag sa snart flytta in i ett nytt hus. På tomten finns ett bigarråträd som är ca 4-5 meter högt. Trädet grenar sig nästan i marknivå i 4 ungeför lika grova stammar/grenar. Där dessa delar sig har en spricka uppstått och min fråga är vad jag bör göra med detta? Låta det vara, stötta resp. stam/gren med någon stötta från marken, dra något band runt trädet en bit upp för att hålla ihop det, beskära trädet för att minska vikten eller någon form av kombination av åtgärder?
Hoppas någon vet besked om lämpliga åtgärder.
KURT
Det är svårt utan en bild, i vissa fall kan man hålla ihop med band eller stöta upp. Men är det tung grenar och vassa grenvinklar, så är det ju tor risk att man aldrig kommer kunna hindra sprickan från att utvidgas.
Huggorm
Har sett i en trädgård här att någon har fixat ett liknande problem med en lång gängstång av rostfritt stål. Alltså borrat hål genom två stammar, satt gängstången genom båda och brickor och mutter sedan. Sedan ser man ibland gamla ekar som hålls ihop med järnband eller kätting. Men när det gäller körsbärsträd är detta förstås bara att skjuta upp det oundvikliga, man får några år till. Man kan ju exempelvis plantera ett nytt träd, och låta det växa till sig under tiden.
Pergus
Tack för svaren båda två. Jag har inga jättebra bilder, men laddar upp en i alla fall.
Huggorm
Tjusigt körsbärsträd, det skall du vara rädd om! Men frågan är om det inte är bättre att bara låta det vara ifred. Eventuellt kan man ta bort tunga grenar som sticker ut väldigt långt, för att slippa hävstångseffekten. Men det skall vägas emot att körsbärsträd inte mår bra av att få grova grenar kapade, det vill säga stora snitt där svamp och röta kan få grepp
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon