Galath
Jag såg igår en verkligt röd geting på stranden i Helsingborg. Inte den rödbandade variant som syns på denna länk:
http://www.bioresurs.uu.se/myller/skog/geting2.htm

utan mer som bifogad bild som jag manipulerat av en "vanlig" geting.

Getingen var relativt stor men inte som en bålgeting utan mer som en stor vanlig. Den landade på mina badbyxor och satt still i ca 5-10 sekunder så jag såg den ordentligt. Har aldrig sett en så röd geting förr och sökte på nätet. Dock verkar inga bilder finnas. Undrar om det är fråga om en mutation eller en "ny" art?

Gossen Ruda
Någon rödare geting än den rödbandade eller bålgetingen finns inte. Den rödbandade kan vara olika mycket röd, mycket rödare än den på bilden du länkar till. Det mest röda getingliknande jag kan annars kan komma på är Väddsandbiet, Andrena hattorfiana. Särskilt när det har stora röda pollenklumpar på bakbenen ser det stort och rött ut. Det är lite sent på säsongen för det men jag såg själv ett förra helgen. Sen finns det stora rovstelar och vägsteklar som har mycket rött på bakkroppen men är svarta för övrigt. Svårt att säga vad det kan ha varit. Ingen ny art iaf.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon