Österläge
Vi har en rabatt på framsidan av huset, rakt i väster med mycket sol. Växterna ser friska ut men blir inte så höga, jag misstänker att det beror på att rabatten är så grund, bara ca 2 dm med jord, sen är det sten.

Vilka växter har grunda rotsystem och trivs där? Jag har några liljor och en hosta som jag tror blir normalhöga, men aklejorna och blågullet är jättesmå! Kan det bero på att de vill gå längre ner med rötterna, eller beror det på nåt annat (typ allmänt dålig jord)?
Felicia M
Jag har en rabatt i liknande läge... eller med ännu mindre jord.

Det som tagit sig bäst i min rabatt är lammöron, alunrot och hosta. Jag satte stjärnklocka nyligen också, och den verkar ta sig.

Jag vet inte hur det är hos dig men hos mig verkar inte det främsta problemet med denna rabatt vara litet jord (jag antar att rotsystemen sprider sig åt sidorna) utan att det torkar ut så fort.

Grannen har samma läge som jag (d v s trädgård på en bergsknalle), men hon, som är duktigare på trädgård än jag, får det mesta att prunka. Hon är bättre på att gödsla och vattna än jag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon