Full version: Rabatt med sluttning
lenamarita
Min rabatt börjar uppe på högsta punkten vid ett plank in till grannen och sluttar ner till gräsmattan. Lutningen är ca 2,5-3m lång och ca 1m hög där den börjar.
Jag undrar om jag ska sätta en stödkant mitt i rabatten av sten och längst med hela rabatten? Och därmed göra två avsattser i rabatten för växterna? Hela rabatten är ca10m lång. Allt för att hålla jorden kvar på plats.
Nu är det igenvuxet av låga och höga perenner och en Spireabuske mitt på rabatten. Spirean vill jag ta bort.
Finns det någon här som har erfarenhet av liknande problem?
Tacksam för hjälp.
LasseB
Du har en lutning på runt 30 grader m.a.o. det är rätt mycket. Hur har du arbetat i rabatteb tidigare tycker du att det har varit brant och svårjobbat så ska du absolut terrasera slänten.
Utan att ha sett din slänt skulle jag bygga avsattser blandat en och två avsattser som slingrar sig. Du kan bygga med sten trä eller torvblock se bara till att förankra djupt så du inte bara lägger "murarna" på jorden. Det är trotts allt rätt brant
Fågelvägen
Vi hade en sluttning ca 20 m bred fylld med sprängsten och lerjord, ingen rabatt som du har. Du kan kanske få terrassidéer här.

Som Lasse skrev, det gäller att förankra djupt, inte bara lägga stenar på ytan. Det kan bli jobbigt när rabatten redan finns. Men snyggt när det är färdigt, mycket vackrare än en lutande rabatt! tummenupp.gif
flouee
Är det risk att jorden flyttar på sig, även om den har legat på samma ställe länge och är ganska lerig? Bör man alltid terrassera? Jag förstår att det gör det enklare att arbeta med rabatten, men är det nödvändigt ur ett jordrörelseperspektiv?
Fågelvägen
"Är det risk att jorden flyttar på sig...?" Det kan bara din rabatt själv svara på. Är jorden på väg nerför backen vid häftiga regn så behövs det väl någonsorts hinder, annars inte.
Vill du själv ha det bekvämare när du planterar och rensar (om du gör det) så kan du kanske gräva ur lite av jorden på halva höjden så du får en plan yta och sedan bygga en gångstig av flata stenar? Försök i så fall bygga stigen i båge eller lite slingrande, inte spikrakt. Med grupper av buskar och perenner kan det bli vackert samtidigt som du binder jorden med växternas rötter.
lenamarita
Tack för era tips och råd. När jag ska ankra fast sten i min sluttning så undrar jag hur djupt man ska gräva ner stenen eller torvblocket? Gör torvblock att jorden får lägre ph-halt?
Hälsningar Lena
Toklotten
CITAT (LasseB @ 07-08-2009, 06:12) *
Du har en lutning på runt 30 grader m.a.o. det är rätt mycket. Hur har du arbetat i rabatteb tidigare tycker du att det har varit brant och svårjobbat så ska du absolut terrasera slänten.
Utan att ha sett din slänt skulle jag bygga avsattser blandat en och två avsattser som slingrar sig. Du kan bygga med sten trä eller torvblock se bara till att förankra djupt så du inte bara lägger "murarna" på jorden. Det är trotts allt rätt brant

Hej Har du använt torvblock? confused.gif
Jag har blivit rekommenderad det till att bygga avsatser i vår kolonilott där det är en starkt lutande tomt.
Men vet inte riktigt hur det komme att se ut,antar att man kan plantera sedumväxter och andra krypväxter på kanten annars blir det lite tfåkigt tycker jag.
rolleyes.gif Toklotten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon