elfa1965
06-08-2009, 21:41
Jag skickade efter några fröer som jag tänkte plantera så att de förhoppningsvis blommar nästa sommar.
Sedan kom jag på att de kanske inte klarar vintern. Snälla, är det någon som kan hjälpa mig med lite råd angående mina fröer:
1. Minipensé
2. Stockros
3. Rödmalva
4. Borstnejlika
5. Fingerborgsblomma
6. Koreansk anisisop
Jag har gjort nya lådor att odla i, hade tänkt ha dem där om det går.
Hälsningar Elisabeth
Du sår i bästa fall alla fröerna tidigt nästa år. Fingerborgsblomman är 2-årig så blommorna kommer inte förrän om 2 år då.
elfa1965
06-08-2009, 22:07
Tror du de fröer jag köpt håller till nästa år?
Kan du rekommendera några fröer (blommor) som jag kan så nu eller i höst?
Ja självklart håller fröerna! Jag vet inte vilka odlingsförhållanden du har så det är svårt att säga bu eller bä. Odlar du ute, inne, under lysrör, vilken zon befinner du dig i osv....
elfa1965
06-08-2009, 22:28
Jag bor i Stockholm, tänkte odla ute.
För att fröerna inte ska gro för tidigt och sedan frysa ner/dö under vintern så föreslår jag att du sår så där i februari-april. Du kan alltid så i 2 omgångar för att se vilket som funkar bäst. Penséer sår du inomhus i januari med mycket ljus när de kommit upp, då ska de stå lite svalare.
Kajsa i Arvika
07-08-2009, 08:09
Har du gott om fröer kan du ju försöka så lite nu och ta resten till våren (man brukar ha lite klåda i fingrarna

) jag skulle nog spara minipensen till nästa år.. Så ETT PAR (det gror alltid fler än man tror) fröer i krukor och ställ ut nu, skola om en gång ev och plantera sedan ut i dina lådor och håll tummarna för att det blir fint väder och en lång höst så hinner nog dina bebbar bli tillräckligt stora för att klara en vinter med god vintertäckning.. Lycka till!
elfa1965
07-08-2009, 10:18
Tack för positivt svar

det ska jag faktiskt göra. Blir det något så blir det något.
Ha en bra dag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.