elfa1965
Jag har två jättefina syrener som jag skulle vilja få fler av.
Hur skall jag gå till väga?
Huggorm
Rotskott brukar vara det bästa sättet att föröka syrener. Kommer det inte upp nya syrener en bit från de båda gamla? Om du brukar klippa gräset runt kan du låta bli ett tag, och se om det tittar upp några småplantor
Sommartorparn
Kan förstås vara förädlade syrener som du har. Då är dom ympade och då duger det inte med rotskott. Borde kunna gå att ta sticklingar av kvistar. Någon som vet?
Huggorm
CITAT (Sommartorparn @ 06-08-2009, 23:46) *
Kan förstås vara förädlade syrener som du har. Då är dom ympade och då duger det inte med rotskott. Borde kunna gå att ta sticklingar av kvistar. Någon som vet?

Syren kan va lite knepiga, men tar man sticklingarna på våren eller försommaren kan det funka

Edit: Fast då är det märkligt att dom är ympade på en annan rot och inte tagna som sticklingar från början
elfa1965
Hej igen!
Det kommer massor med rotskott hela sommaren. Skall jag gräva upp ett sådant och plantera i en kruka eller sätta i vatten eller kan jag plantera dem i marken direkt? Kanske bäst att vänta till nästa vår?
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan gräva upp rotskotten och flytta dem, lämplig tid är på hösten då de tappat bladen. De nya små plantorna planteras bäst direkt på den plats där man vill ha dem. (ingen gödning i planteringsgropen).
elfa1965
Tack så mycket för infon, då försöker jag med detta i höst. naughty.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon