pki
Jag har ett plommonträd som vuxit upp brevid ett gammalt träd som rasat ned sedan ett par år tillbaka. Det nya har vuxit fort och har blivit ett ganska stort träd. Varje vår så är det fullt av blommor men det blir inga frukter. Jag försökte i höstas (slutet av september tror jag) att spänna ned några grenar för att hjälpa fruktbildning, men det har inte hjälpt.

Någon som har en idé.

Patrik
KURT
Om det blommar, så ser jag ingen anledning att spänna ned grenar, då försöker det ju ändå sätta frukt. Det borde vara problem med pollinering (är det extremt isolerat med få andra plommonträd i närheten? ett pllineringsschema för plommon), eller så saknas det insekter eller så kan blommorna drabbas av frost, men frostskade blommor brukar synas, genom att de blir bruna med en gång.
pki
Tack för svaret

Grannen har ett plommonträd som står 10 meter ifrån och jag har ett mindre plommonträd som jag planterade ifjol som står knappt 10 meter ifrån och det har jag väl knappt 10 plommon på. Dessutom har jag ett annat plommonträd som också är nyplanterat ca 50 meter ifrån som också gett några plommon.

Om blommorna blev inte bruna med en gång.

Patrik
Åsa, mälardalen zon 2
Fast är det inte plommon (läs mitt svar i den andra tråden du startade) utan krikon/körsbärsplommon (ifall det är skott från en grundstam) så hjälper det inte att det finns plommonträd i närheten (+alla plommonsorter kan inte pollineras av vilken sort som hellst utan de kan kräva en speciel pollinatör + en del plommonsorter sätter dåligt med frukt de första vissa sorter väntar med fruktsättning i 10år eller så)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon