Full version: Morotsröda sniglar
Fågelvägen
De såg ut som nytvättade morötter, ca 6-8 cm långa och fanns i mängder inne i de fuktiga lövskogarna inne på ön. Mängder = 10/kvm där det fanns mest av dem. De såg ut att mumsa på boklöv som marken var täckt av. Jag tror de heter Röd skogssnigel och undrar nu på vilka andra orter de finns?
KURT
Den spanska skogssnigeln varier så mycket i färg att den nästan kan vara orange, men annars tänker man nog snarast på röd skogssnigel:

http://www.gnm.se/kulturvast_templates/Kul...e.aspx?id=41654
Fågelvägen
Det var ett snabbt svar, tack Kurt! Fint att Göteborgs Naturhistoriska nämner just Hallands Väderö, så jag vet att det är den Röda Skogssnigeln vi sett. Intressant att folk planterat in dylika SOM DEKORATION i trädgårdar! laugh.gif
KURT
Man undrar ju dock hur den har tagit sig ut dit?
FiddeP
Vad häftigt. Jag har också bara sett dessa sniglar en gång. Det var på Hallands Väderö. Mycket märklig färg, helt onaturlig.
Gossen Ruda
Kan väl lägga upp en utbredningskarta. Vid dom röda prickarna FINNS den, förmodligen även på fler ställen.

[attachment=40017:r_ding.jpg]
Huggorm
Såna såg jag på en plats i Uddevalla för omkring tio år sedan. Man lägger verkligen märke till dom, dom lyser nästan på marken
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon