Full version: ID-hjälp!
limsa
Hej!

Skulle någon kunna hjälpa mig att tala om vad detta är för växter?

Denna fick jag för två år sedan och jag har satt den i en tillfällig rabatt. Jag kommer inte alls ihåg vad det var för växt men har för mig att den blir väldigt stor...?? Är det någon som vet och var trivs den bäst?

id1_640x480.jpg

Sedan denna: jag tror att det är en klätter/klängväxt, kan det stämma? Har haft den ett par år men den stackaren har stått i så mager jord att den inte vuxit någonting...:-(.
Jag ska nu försöka göra den lite lyckligare, så var trivs den bäst någonstans? Blir det blommor på den tro?

id2_640x480.jpg

En fråga från min syster som har dessa i sin trädgård (och även jag är nyfiken!): Vad är detta för blommor som fjärilar och humlor fullkomligt ÄLSKAR!

id3_640x480.jpg

Jätteglad för svar!
Lena

Lars-Olof Arvids
Den första är plymspirea (Aruncus dioicus) och den sista kungsmynta (Origanum vulgare). Den i mitten vet jag tyvärr inte.

Olle
HelenJ
Denme llersta bilden skulle kunna vara klätterhortensia. Trivs i lite surare jord (som rhododendron). Blommar jättevackert!
Åsa, mälardalen zon 2
Den i mitten är den vintergrön eller tappar den bladen under vintern? Är inte helt säker på att det är klätterhortensia vissa delar tycker jag mera liknar klätterbenved
limsa
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 07-08-2009, 13:59) *
Den i mitten är den vintergrön eller tappar den bladen under vintern? Är inte helt säker på att det är klätterhortensia vissa delar tycker jag mera liknar klätterbenved

Åsa...detta är lite pinsamt, men jag vet faktiskt inte om den tappar bladen...!
Den lille stackaren har stått så undangömd så jag har inte följt den (usch...så dåligt samvete!) men jag tror att den tappar bladen på hösten, om jag inte missminner mig!

När du skriver klätterbenved så klingar det i bakhuvudet någonstans att det kan vara det.

/Lena
Alexander-VG-zon3
japp det är en benved av nåt slag. dom är delvis lövfällande på hösten eller vintergröna. inte städsegröna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon