Full version: Vissen gurkplanta
Helen vid Ljungan
Jag har bekymmer med en av fem gurkplantor i mitt växthus. Alla har slokat lite av och till när vi kommit hem från jobbet på eftermiddagarna och efter vattning har de återhämtat sig bra. Men i två dagar har mittenplantan vägrat att repa på sig trots upprepade vattningar. Jag odlar i sand och gräsklipp så det är ingen risk att vattna för mycket. Har rötterna blivit skadade av uttorkning eller finns det någon skadegörare som lämnar sådana här spår efter sig?

/Helen
Bassam
Hej
Du ska vattna dom annars de blir vissna mycket och de kan inte tillbaka till liv även om du ge dem vatten. obs det är mycket fel om man plantera i sand utan vanliga jord.
H: Bassam
blomkronan
Som Bassam säger det är inte bra att sätta gurkplantor i sand.

Gurkan dricker mycket (gurkan innehåller 90 % vatten)
Har du enbart sand?? blanda i lite mull som kan hålla vattnet kvar, du kan oxå fylla en petflaska med vatten och sticka ner (upp och ner) då kommer vattnet inte så fort så rötterna kan hinna suga i sig vattnet. Nu om du har sand rinner vattnet rakt igenom nästan... När det har varit så här varm har jag behövt vattna mina gurkor två gånger om dan. Har du sand kan jag tro att du behöver vattna oftare. Har du skydd runt stjälken? Gurkplantan tål inte att få vatten på stjälken vattna inte på den...
Eva 33c
Att odla i ren sand med gräsklipp som täcke är en beprövad metod även för växthusodling. Nils Åkerstedt heter mannen som är skrivit mycket om detta, här är en länk med lite kort info. Så det är nog inte Helens problem, om hon "gjort rätt", dessutom är det ju tydligen bara en av plantorna som beter sig så som hon beskriver. Av någon anledning tar inte den plantan upp vatten. Helt omöjligt att övervattna en planta i sand är det väl inte,och ibland slokar plantor pga att det varit muletoch solen just kommit fram, eller att växthuset har skugga på förmiddagen så kommer solen åt på eftermiddagen, då hinner dem inte ställa om ljusintaget i bladen tillräckligt fort och resultatet blir hängiga växter, och vattnar man mycket då kan det bli fel. Men det kan ju vara något annat fel på just den plantan. Hur stora är dina plantor?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon