Full version: Rosenposten
cala98
Är Rosenposten en bra firma?
Vad är frakten till Sverige? Det var svårt att hitta på sidan.
Hur sent kan man plantera barrotade rosor i zon 5?
Stiffe
Rosenposten är helt ok.
/S
Kajsa
Frakten i våras kostade 140 kr. Och rosorna är dyra nu i Danmark, ingen av mina kostade under 150 kr, Austinrosorna mer än så, men dom har ju allt men kolla först om du kan köpa billigare i Sverige som Flora Linnea i Helsingborg men då är våren bättre med den firman.
Om plantering i zon 5 kan säkert andra svara på, men hela september sedan kanske det inte går. Rosenposten skickar rosorna när du själv vill, du skriver vilken vecka du vill ha dom, jag har beställt tidigt på hösten. Flora Linnea är mycket senare, där är dom sämre.
Ezereht
Jag skulle inte plantera här efter Augusti månad. Jag beställde två rosor från rosenposten, totalt med frakt etc blev det ungefär 500kr. Det var lite lurigt för på hemsidan stod det i svensk valuta, men det stämde nog inte riktigt? Vet inte kändes dyrare än det såg ut att bli när jag beställde. Dock har rosorna tagit sig jättefint och kom snabbt, bra skick. Enormt sortiment. Vill man ha något särskilt och med "snabb leverans" är det nog enda stället. Jag blev mycket nöjd i alla fall.

Min Crown princess margaretha står med en knopp, jag väntar otåligt att den ska slå ut!! w00t.gif MYCKET spännande!!!
Christina i Taxinge~
Vad jag förstår är priserna på Rosenposten i danska kronor.
Dessa priser ska räknas upp med valutakursen som gäller för tillfället.
Tidigare var det alltid 20% men det är mer nu, mellan 25 - 30% har jag för mig....
Detta gör det lite lurigt att handla, man tror det är billigare än det är.....en ros för 78 DKK kostar ungefär 100 SEK.

Men jag tycker de har bra plantor och det är bekvämt att få faktura som ska betalas till svenskt konto.

stanwell
Den danska kronan skall multipliceras med 1,5 för att få fram priset i svenska kronor. Flora Linnea och Cedergren skickar i oktober, norra delarna först enligt uppgift. Hur Rosenposten kan skicka tidigare vill jag låta vara osagt, men fundera på att de svenskodlade rosorna troligen skördas först eftersom klimatet i danmark är lite varmare och därför inte medger skörd förrän senare. Fast de kanske drar upp dem ändå, och det är inte bra för rosorna.
Kajsa
Ibland har jag väntat ända in i början av november innan rosorna kommit från Flora Linnea, men då får man förbereda allt så det bara är att gräva ner dom snabbt, det går men snön kan hänga i luften. Jag har haft flera Austin rosor som dött vid höst plantering, så dyra som dom är planterar jag bara dom på våren nu.
Christina i Taxinge~
CITAT (stanwell @ 09-08-2009, 23:49) *
Den danska kronan skall multipliceras med 1,5 för att få fram priset i svenska kronor.

Ja, så är det!
Jag hade alldeles glömt bort kurserna.....!
Alltså blir det bra mycket högre pris när man räknar om till svenska kronor!

Ezereht
Ah ja det är ju bra att veta biggrin.gif
TheLan
Forex valuta omvandlare

Lättaste sättet att få en korrekt prisuppgift smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon