Full version: Spaljéer
TheLan
En fråga angående spaljéer.
Hur har ni satt fast era?
Jag har en vägg som är i betong/ej möjlighet att borra i som jag vill ha en spaljé på och vad jag har förstått så dom vita "vanliga" måste väl sättas fast på något sätt?
Men det kanske finns något annat alternativ som jag kan luta mot väggen? g.gif nån som har något version ni tycker fungerar bra?? Behöver lite tips innan jag rusar iväg o köper något.

Mvh
Therese
Alexander-VG-zon3
hur har du det i golvet? nåt att fästa i det där ?

jag har fäst min med snöre och spik i träräcket. så om du har nåt räcker borde du väl kunna binda det hårt och på så sätt få upp det. eller om du bygger en stabil träram och fäster den med spik i den.

syns dåligt på bilden men så här har jag gjort och den ''löst'' med spik och uppbindning.

http://www.pixbox.se/pic_show_id28908390.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id28908383.html

TheLan
Mitt golv är i betong det med men din idé om en träram kanske fungerar.

Mer förslag mottages gärna!
myrtille
Jag har en liknande lösning som flaxss (med skruv och uppbindning) fast på min betongbalkong fanns inget alls att fästa i. Jag köpte en lös trätrall där jag skruvade fast en vinkelhake på undersidan. Den är ju i 90 graders vinkel så på den del som pekar uppåt har jag skruvat fast spaljén. Jag såg till att höjden på spaljén (som jag snickrat själv) hade exakt samma höjd som balkongen så att den är rejält fastkilad. Innan spaljén når taket finns det en betongbalk där jag kunnat binda fast den för extra säkerhet (syns inte på bilden) men egentligen tror jag inte snöret är nödvändigt. Spaljén sitter bra ändå.

Jag har ändrat lite sen jag tog bilden. Numera har jag ett heltäckande trätrallegolv, men med samma metod med vinkelhaken som trätrallen står på som sen spaljén sitter fast i.

Om du tänker göra en egen spaljé föreslår jag att du använder skruv i stället för spik som jag gjorde eftersom spikarna har en tendens att krypa ut efter ett tag.

mieb
myrtille: Vilken smart och bra idé! Snygg bild och utsikt dessutom! tummenupp.gif
TheLan
Tack för tipset Myrtille!! det e ju faktiskt en modell som hade fungerat, om man kombinerar din idé med en ram för en vanlig vit spaljé (dom går ju att bestämma höjd på ) så hade jag nog kunnat få effekten jag vill. smile.gif Har funderat lite på en ram med typ Voljär nät för fåglar. Det hade kunnat bli ungefär samma modell som din idé. Hmm nu har jag en del att klura på till nästa sommar biggrin.gif

Tack flaxss och Myrtille för tipsen och bilderna thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon