lancelot
07-08-2009, 18:34
Hjäääälp.
Jag har fått några underliga skadedjur som invaderar min krasse,
vet inte vad det är och vet inte vad man kan göra åt detta.
Första gången dom dök upp var förra året, dom totalslaktade min krasse då, i år har dom dykt upp igen. Är det någon som har en aning. Bilden är inte av högtsta kvalité men kanske kan ge en fingervisning
för den kunnige.
Piccante
07-08-2009, 18:40
Det är nymfer (outvecklade "larver") av någon skinnbagge. Vet inte vad som hjälper bäst men testa med såpvatten.
lancelot
07-08-2009, 19:42
Nej det är inga larver, dom har ben och kryper som små skalbaggar.
Åsa, mälardalen zon 2
07-08-2009, 19:56
Nymf är en typ av larvstadie men man kanske ska kalla det juvenilt stadium istället, och de ser i stort sett ut som de vuxna = de har ben och allt annat som de vuxna har
Jag tycker också det ser ut som en nymf av en skinnbagge
Piccante
07-08-2009, 20:01
CITAT (lancelot @ 07-08-2009, 20:42)

Nej det är inga larver, dom har ben och kryper som små skalbaggar.
Skinnbaggar har ofullständig förvandling dvs de utvecklas inte från ägg -larv - puppa - vuxen utan de föds från ägg med nästan samma utseende som vuxna fast de går igenom några nymfstadier då de växer till och flygvingarna utvecklas. din nymf har till ex inga helt utvecklade täckvingar för man kan se bakkroppssegmenten på den så den är inte vuxen än.
lancelot
08-08-2009, 11:56
OK förlåt min okunnighet, men nu har jag lärt mig något nytt.
Faktum kvarstår, jag har provat med såplösning, utan nämnvärt resultat,
Det värsta är inte att den tar krassen även om det är mycket tråkigt då det är ett fint inslag i
sommarträdgården, utan att den även går på min Crambe, ( stäppkål).
Dert verkar inte finnas någon bra lösning för dessa små hemska varelser.
Hej
Du kan samla dom på handen , eller anväda Provado .
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.