Rosalia
Jag har försökt i flera år men kanske inte varit tillräckligt tålmodig. Jag har tagit sticklingarna i januari februari. men då har inte örtveden kommit ännu. Nu är det augisti men nu är det väl försent?
jes / københavn
Hej Rosalia

jeg har prøver i nu 5 år at tage stiklinger af blåregn, og først i år er det lykkedes (indtil nu)
Jeg tog 15 cm af et toårigt gammelt skud og satte det i en blanding af spagnum og perlit 50/50 i januar måned. Efter 14 dage begyndte det at sætte nye blade (4 stk) og de er der endnu.
Sidst i maj satte jeg den ud i skygge og passer den med vand (let fugtig hele tiden, ikke våd) og der har den stået siden, og den får lov at bliver stående samme sted til næste forår.
Så håber jeg at det endelig lykkedes.
Men nemt er det ikke.

Smil fra jes
Rosalia
Tänker du låta den stå ute i vinter?
jes / københavn
ja på en beskyttet plads (helt op af husmuren) og i skygge og så vil jeg prøve at den ikke bliver for våd i jorden, da den stadig står i potte.
Så får vi se - jeg håber at kommer igen til foråret.

;-.) jes
Rosalia
Hoppas du hör av dig då. Så vi får veta hur det gick.
Föresten vad är spagnum och perlit som du planterade den i?
Det kanske räcker om jag går till trägårdsmästaren så vet dom. I januari alltså.
Spännande.
Hälsar Rosalia tummenupp.gif
Nauti
CITAT (Rosalia @ 01-11-2009, 12:41) *
Föresten vad är spagnum och perlit som du planterade den i?
Sphagnum är vitmossa som ofta säljs torkad eller levande till ordkidéer. Finns på Tradera, Orkidéhuset och på vanliga trädgårdsbutiker.

Perlit är ett glasmineral som hettats upp och blivit poröst och uppsvällt. Det finns i varenda trädgårdsbutik och ofta i vanliga matvarubutiker på blomsteravdelningen.
Bassam
[attachment=43949:pertil.jpg]

Hej

DEt är pertil.

H: Bassam
Boxer
Du kan ta en vedartad stickling nu (höst till vinter)
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 01-11-2009, 20:25) *
[attachment=43949:pertil.jpg]

Hej

DEt är pertil.

H: Bassam

detta också.. en lite bättre bild

länk

http://sv.wikipedia.org/wiki/Perlit
Rosalia
Aha då tror jag att jag vet.
Och så snra tummenupp.gif t jag kommer hem ska jag hemsöka min vänninna och prova igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon