Full version: aconitum 'Red Wine',
jes / københavn
Hej

Jeg ved godt at jeg er lidt tidligt ude, men jeg søger nu på 2 år frø af Aconitum (hemsleyanum) 'Red Wine',

Så har du veksten og er den i blomst nu så tænk på mig når du høster frø ;-)

Glad sommer hilsen
Jes
Maggan H
Hej Jes, är det en rödblommande växt du söker? Har aldrig sett den. Länkar till AoT där man diskuterar denna växt. Allt om Trädgård
jes / københavn
Maggan H

tak for link, jeg prøver der.
Men er der nogen her der får frø af denne aconitum så tænk på mig ;-)

smil fra jes
Monarda
Hej Jes!

Är det denna du söker? Det är i alla fall en Aconitum Hemsleyanum men kommer inte ihåg om det är en "Red Wine". Bilden är från en tidigare sommar, i år har den inte börjat blomma än men är på gång. Den är inköpt som planta efter flera misslyckade försök att fröså. Men jag ska gärna skicka dig frön om du vill försöka.

[attachment=39935:P1010467a.jpg]
Kajsa i Arvika
Finns även att köpa hos www.raravaxter.com

jes / københavn
Hej Monarda

ja det er just den.
Så får du frø på den er jeg stærkt intereserret.
Ja jeg har hørt at den skulle være svær at få frem fra frø, men jeg må prøve.
Jeg håber at høre fra dig når frø er klar ;-)

Glad hilsen
Jes

Hej Kajsa i Arvika

Tak for www.adressen, men jeg vil helst prøve med friske frø, da jeg har hørt at den skulle være en temmelig vanskelig dame ;-)

Smil fra
Jes
Monarda
Ok, Jes. Då hörs vi när fröna är klara. smile.gif
jes / københavn
thanks.gif
Monarda
Hur vet man när fröna är mogna? Kapslarna ser ut så här just nu, ska dom bli bruna innan det är klart?

[attachment=42056:P9150640.jpg]
Eva 33c
Jag skulle tro att det är som med andra stormhattar, att de ska bli bruna och "rassla" och så öppnar de sig i topparna så man kan hälla ut innehållet. Jag har två frökapslar på min Red Wine (som blommat för första gången) som jag bevakar och hoppas att det ska bli några fröer i... tummenupp.gif
Monarda
Mina har inte blivit bruna än och nu har vi haft frost ett par nätter. Undrar om det funkar att sätta stängeln i vatten och ställa in den i växthuset, kan man få fröna att mogna på det viset?
KarinSKARA
Jag har annars snart
Kappslarna hos mig blir inte mörkbruna utan lite mellanbruna men det är inte lönt att ta innan de öppnar sig lite själva.
Maila adress så kan jag förmodligen skicka nästa vecka
Karin //
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon