Full version: Identifikation...
morca
Hej!

Jag har nyss blivit med trädgård, min första säsong rolleyes.gif
I våras började jag fota växter för att kunna identifiera dem och jag har redan fått en hel del hjälp här på Odla.nu. Jättebra!

Nu har ännu en okänd växt dykt upp. Från bilden i våras ser man bladen ordentligt. Jag trodde det var enbart Stormhatt (de lite högre bladen på övre halvan av bilden) samt Stjärnflocka (nere till vänster). Men de lite lägre flikiga bladen är en annan blomma, som man ser på den andra bilden.

[attachment=39897:blad_i_v_ras.jpg]

Vad är detta för en rosa blomma?

[attachment=39898:ok_nd_9.jpg]
Red Top
Det är en malva. Vilken sort är lite svårt att se.

Skulle kunna vara myskmalva.
morca
Aha, tack! Jag ska läsa på lite om malvor... thanks.gif
Vet du om några speciella kännetecken för just myskmalva?

Jag fortsätter med en annan okänd skönhet i denna tråd... En bild från i våras och en nytagen.

[attachment=39900:11_b.JPG][attachment=39901:11_c.JPG]

Vad kallas dessa rosalila bollar!

Trädgårdens förra ägare verkar ha gillat rosa och lila giggle.gif Nästan allt går i de tonerna!
MariaS
De två bilderna är på temynta. Klipp ner, torka och koka te på dem i vinter. Finfina i teblandningar, när man är förkyld.
morca
Aha, kul! Så dessa borde ha stått under avdelningen Kryddväxter då, eller möjligen Köksträdgården wink.gif

Tack för svar! Den står mellan Stormhatt och Digitalis så jag skulle aldrig gissat att den var användbar... smile.gif
MariaS
CITAT (morca @ 07-08-2009, 23:32) *
Aha, kul! Så dessa borde ha stått under avdelningen Kryddväxter då, eller möjligen Köksträdgården wink.gif

Tack för svar! Den står mellan Stormhatt och Digitalis så jag skulle aldrig gissat att den var användbar... smile.gif

Det kan man kalla häxblandning giggle.gif
Krokodilen
Såna rosa malvor som du har det har vi också. Dom verkar ha lätt för att fröså sig. Och dom är väldigt tåliga, jag flyttade flera stycken förra sommaren (väldigt slarvigt flyttjobb gjorde jag också) och dom kom snällt upp på nya stället i år!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon