Full version: Flytta ormhassel
flouee
Hej!
Jag planterade i våras en ormhassel som ser ut att må bra, om än inte vuxit särkilt mycket. Nu funderar jag på om platsen blev lite fel - kan jag flytta den? När är i så fall bästa tiden för detta? Den står i zon två, soligt men blåsigt läge (och ska flyttas till samma förutsättningar, några meter bort).
Alexander-VG-zon3
att flytta den kommer inte göra så mycket för tillväxten då den växer sakta innan den etablerat sig ordenligt. dte tar oftast 3-5år innan den börjar växa bra.

ska du nu flytta den så gör det när den är i vila dvs under hösten eller under tidig vår.
Bassam
Hej

Du måste ta stor klump jord och bevatta bra före och efter flyttning , plus ger dom bra vatten 3 veckor efter flyttning .

H:Bassam
HelenJ
CITAT (Bassam @ 08-08-2009, 04:58) *
Hej

Du måste ta stor klump jord och bevatta bra före och efter flyttning , plus ger dom bra vatten 3 veckor efter flyttning .

H:Bassam

3 veckors vattning räcker inte långt - du får se till att vattna den ordentligt hela första året efter flytten.
Alexander-VG-zon3
det bero lite flyttar man på hösten så finns där gott om vatten under rotningsperioden men det kan ändå vara bra att vattna igenom jorden vid flytt både innan och efter men annars ska inte extra vatten behövas så mycket under hösten-vintern. flyttar man på hösten så behöver man inte vattna så frenetiskt under våren-sommaren utan då som vanligt. flyttar man under tidig vår kan mer vatten behövas under sommaren. att vattna hela första året ska man inte göra utan bara under den perioden den växer.

mycket beror på sommaren och också storleken på plantan och hur mycket rötter man fick med. det tar ca 1-2månader för ormhassel att rota sig.

dock tror jag inte flytt behövs i detta fallet.
Bassam
Hej
jag mena med första 3 veckor beror på att växter förlorar mycket sug rötter så de blir känsla för vatten.
H: Bassam
flouee
CITAT (flaxss @ 08-08-2009, 13:13) *
dock tror jag inte flytt behövs i detta fallet.

Flytt = ? Eller vad menar du? smile.gif
Pysslans
Vad jag förstår så växer Ormhassel väldigt långsamt?
Om den ser frisk ut är det säkert så att den växer i sin normala takt.... även om VI hade tyckt att det var bra om den ville snabba på lite. *ler*

Själv är jag bara i planeringsstadiet ännu, men att det BLIR en sån... det är klart.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Pysslans @ 08-08-2009, 19:40) *
Vad jag förstår så växer Ormhassel väldigt långsamt?
Om den ser frisk ut är det säkert så att den växer i sin normala takt.... även om VI hade tyckt att det var bra om den ville snabba på lite. *ler*

Själv är jag bara i planeringsstadiet ännu, men att det BLIR en sån... det är klart.

jo det är rätt, den växer väldigt långsamt i början och en flytt på någon m kommer inte öka tillväxten. därför tror jag inte att man behöver flytta den.

CITAT (flouee @ 08-08-2009, 19:35) *
Flytt = ? Eller vad menar du? smile.gif

ja du behöver nog inte flytta den.
flouee
CITAT (flaxss @ 08-08-2009, 19:53) *
ja du behöver nog inte flytta den.

Ah, nu förstår jag - vi har nog missförstått varandra. Jag vill flytta den för att den är i vägen för min kommande rabatt, inte för att den växer långsamt! Ursäkta missförståndet!
Alexander-VG-zon3
CITAT (flouee @ 08-08-2009, 21:53) *
Ah, nu förstår jag - vi har nog missförstått varandra. Jag vill flytta den för att den är i vägen för min kommande rabatt, inte för att den växer långsamt! Ursäkta missförståndet!

ja då får du skriva det då tummenupp.gif så att man inte missförstår. där stod inget i ditt inlägg att du skulle ha en rabatt där.

men du får då flytta den när den är i vila. ta med så mycket rötter som möjligt. när vår värmen kommer så vattnar du så att den orkar grönska. och sedan vattna om sommaren blir torr. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon