|
Trampendal
08-08-2009, 00:33
Hej!
De senaste kvällarna har jag hört en fågel med ett rätt "eget" läte. Den hörs ganska exakt 22.00 och har ett mycket gällt och kort skrik. Den "skriker" tre-fyra gånger i några omgångar och blir sen tyst igen. Alltså ingen "jobbig jäkel" som sitter och väsnas i evighet, utan bara så man blir väldigt nyfiken på vem det är!
Jag har kollat lite på nätet, men det är ju hopplöst när man inte har en aning, kan ju inte lyssna på alla fåglar. Jo, såklart man kan, men man orkar inte:-) Jag tror i alla fall att det är nån rovfågel av lätet att döma.
Någon som har nån susning? Vi bor på i Uppland vid kusten.
Trampendal
sparvuggla
08-08-2009, 07:49
Det skulle kunna vara nån uggleunge, men det låter mer som rådjur eller räv.
anne-li i olofstorp
08-08-2009, 08:37
Kattugglans "jaktskri" låter det som på beskrivningen, det hör jag varje kväll då den avpatrullerar skogen utanför mitt sovrum.
zaaritha
08-08-2009, 19:40
Nötskrika?
anne-li i olofstorp
08-08-2009, 19:57
Men inte nötskrika kl 22!?!
zaaritha
08-08-2009, 20:58
Nja........... Snarare nå´n uggla!
Har ni Häger i området? Jag har en som nattar i dammen ibland, den flyger upp mittinatten / när det är mörkt emellanåt, med ett par höga skrik.
Trampendal
09-08-2009, 00:31
CITAT (sparvuggla @ 08-08-2009, 08:49)  Det skulle kunna vara nån uggleunge, men det låter mer som rådjur eller räv. Nja, jag tycker nog att det här är mer gällt än rådjur och räv som är lite mer "grova ljud", om du förstår.
Trampendal
09-08-2009, 00:49
CITAT (anne-li i olofstorp @ 08-08-2009, 09:37)  Kattugglans "jaktskri" låter det som på beskrivningen, det hör jag varje kväll då den avpatrullerar skogen utanför mitt sovrum. Det är mycket möjligt, vi har kattugglor här det har jag hört men jag känner bara igen deras vanliga hoanden, detta måste då vara överkursen som jag missat. Jag har lyssnat på kattugglor på nätet men där finns bara det klassiska hoandet, inga jaktskri. Låter det lite som en rovfågel? CITAT (zaaritha @ 08-08-2009, 20:40)  Nötskrika? Jag har lyssnat på nötskrikan, men det här ljudet är mer gällt och kort och, som anne-li skriver, kanske den inte hörs vid den tidpunkten. CITAT (Wilmer @ 08-08-2009, 23:57)  Har ni Häger i området? Jag har en som nattar i dammen ibland, den flyger upp mittinatten / när det är mörkt emellanåt, med ett par höga skrik. Jag har aldrig sett en häger här (däremot tranor) och jag vet inte hur de låter mer än det man kan lyssna sig till på nätet och där ingår inte detta ljud.
Trampendal
09-08-2009, 00:57
CITAT (pejori @ 09-08-2009, 00:11)  Har varit inne där, men eftersom jag har ganska dålig koll på fåglar blir det ju helt hopplöst att leta om man inte kan ringa in, åtminstone en, tänkbar grupp. Vilka fåglar låter på natten? Vilka låter absolut inte? Vilka kan finnas där jag bor? osv Skulle faktiskt vara kul att lära sig lite mer. Jag har förut varit mest irriterad på fåglars "snattrande" men har mer och mer intresserat mig för vem det är som låter i skogen.
Har du kollat om det finns någon i närområdet som har påfåglar??? Dom har ett riktigt skumt läte. http://www.kolmarden.com/Attraktioner-och-...ur-M-R/Pafagel/
Trampendal
09-08-2009, 02:37
CITAT (pejori @ 09-08-2009, 03:17)  Har du kollat om det finns någon i närområdet som har påfåglar??? Dom har ett riktigt skumt läte. http://www.kolmarden.com/Attraktioner-och-...ur-M-R/Pafagel/Nä, ingen här har såna! Deras läte känner jag igen då jag hört dem (på Åland i nån park?) ett par gånger i min ungdom. Det här ljudet är inte alls så utdraget. Mycket kort skri, alltså.
Orkidétjuven
09-08-2009, 03:49
Om du fortfarande hör det nu om kvällarna så försök spela in ljudet. En vanlig digitalkamera med inspelningsfunktion funkar bra. Blir det genast lättare att identifiera det
sparvuggla
09-08-2009, 07:06
Ljudbeskrivningen stämmer bra på gråhäger också faktiskt, men det är ganska osannolikt att den skulle skrika 3-4 gånger i omgångar kl. 22. Jag står fast vid mitt förslag på räv eller rådjur, men garderar med katt- eller slaguggla. :-)
Myosotis
09-08-2009, 12:46
Säkert en kattugglehona. Hannarna låter huu, honorna kjuwitt. Finns tyvärr inte med på de siter med fågelläten jag känner till. Hör av dig om du vill så kan jag maila en mp3-fil med lätet. Att det skulle heta "jaktskri" har jag aldrig hört förr.
skogstroll
09-08-2009, 13:31
vi har en riktig skränis till gröngöling som fladdrar omkring runt huset. Kanske en sån?
Myosotis
09-08-2009, 13:32
Det var kl. 22 vilket utesluter alla gröngölingar, nötskrikor och liknande.
Trampendal
09-08-2009, 23:37
CITAT (Orkidétjuven @ 09-08-2009, 04:49)  Om du fortfarande hör det nu om kvällarna så försök spela in ljudet. En vanlig digitalkamera med inspelningsfunktion funkar bra. Blir det genast lättare att identifiera det  Nä, nu har jag inte hört den på två kvällar. Men tack för tipset. CITAT (sparvuggla @ 09-08-2009, 08:06)  Ljudbeskrivningen stämmer bra på gråhäger också faktiskt, men det är ganska osannolikt att den skulle skrika 3-4 gånger i omgångar kl. 22. Jag står fast vid mitt förslag på räv eller rådjur, men garderar med katt- eller slaguggla. :-) Räv eller rådjur låter inte som det här, de "skäller" mer. Jag satsar på uggla av nåt slag. CITAT (skogstroll @ 09-08-2009, 14:31)  vi har en riktig skränis till gröngöling som fladdrar omkring runt huset. Kanske en sån? Nä, en sån hade vi här en period förra sommaren, den brukade sitta utanför sonens fönster. Den väsnades rejält, men det var på morgonen/förmiddagen (sonen, som gärna sover läääääänge var inte glad kan jag säga). CITAT (Myosotis @ 09-08-2009, 13:46)  Säkert en kattugglehona. Hannarna låter huu, honorna kjuwitt. Finns tyvärr inte med på de siter med fågelläten jag känner till. Hör av dig om du vill så kan jag maila en mp3-fil med lätet. Att det skulle heta "jaktskri" har jag aldrig hört förr. Det är ju iofs inte så viktigt, men när nyfikenheten är väckt så är den. Jag skickar PM!
Gossen Ruda
10-08-2009, 06:11
Jo, kattugglor kan även skrika förutom det vanliga hoandet och kvävittandet. Låter som en osalig ande, om ni hört en sån nån gång.
Myosotis
10-08-2009, 20:59
De sitter på mitt tak ibland och skriker. Jag kan lova att man vaknar. Första gången jag hörde det sov jag i tält med en kompis, vi var inte gamla. Vi trodde att någon hade blivit mördad utanför tältet.
Trampendal
10-08-2009, 23:38
CITAT (Gossen Ruda @ 10-08-2009, 07:11)  Jo, kattugglor kan även skrika förutom det vanliga hoandet och kvävittandet. Låter som en osalig ande, om ni hört en sån nån gång. Nä, en sån har jag aldrig hört (eller, var det den jag hörde då? Hmmmm!)
Trampendal
10-08-2009, 23:46
CITAT (Myosotis @ 10-08-2009, 21:59)  De sitter på mitt tak ibland och skriker. Jag kan lova att man vaknar. Första gången jag hörde det sov jag i tält med en kompis, vi var inte gamla. Vi trodde att någon hade blivit mördad utanför tältet. Fallet är löst, tack vare din ljudfil. Kattuggla var det! Eller osalig ande, eller kattuggla, eller........
Myosotis
12-08-2009, 20:39
Skönt, då kan du sluta grubbla. Osalig ande har jag dock inget ljudfil på.
Gossen Ruda
13-08-2009, 09:41
Dom kan bara höras, inte spelas in. Samma som för spöken, dom kan bara ses men inte fotas, har ingen spegelbild mm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|