Motti
Fick sticklingar av en i byn en hel hink med Mårbär !har planterat dom i Terassjord och alla verkar pigga !Frågan är om de fixar vintern vid sjön med blåst och kyla ?Tänk att det är så att många häckplantor 'är lätta att föröka bara genom att sticka ner sticklingar i jorden blomma.gif
blomkronan
Ja, det är ju otroligt lätt att föröka det mesta... har man lärt sig nu smile.gif (tack vare alla på odla)
Tänk att man kan köpa tio rotade sticklingar av måbär för 100-200 kr slap.gif

Skydda sticklingarna i vinter för säkerhetskull ös över löv kanske lägga lite säckväv över så inte löven blåser bort.

När jag klippte min måbår för en månad sedan tog jag vara på en massa toppskott och satte dom i vatten för jag hade verken plats eller tid då att ta hand om dom... nu har dom fått massor med rötter och jag tänkt gräva ner dom i helgen. Jag har ett "hål" i häcken som jag tänkte laga smile.gif
Motti
Hej Blomkrona !jasså du har måbär !jag är inte riktigt informerad om den häcken blommar ?men bladen påminner ju lite om Vinbär.Tack för tippset om att täcka med löv rolleyes.gif fast det är precis vid sjön så det får väl bli säckväv också om det nu inte blåser bort !det kan blåsa så in i "vassen" här flirting.gif
PS! Tomatillon växer som bara den men tyvär har den inte blommat,kan man övervintra den ?
Huggorm
Tror man måste låta bli att klippa måbärshäcken för att den skall blomma, och även om den gör det så är blommorna rätt anspråkslösa. Men det är en väldigt trevlig häckväxt faktiskt
blomkronan
CITAT (Motti @ 10-08-2009, 22:14) *
Hej Blomkrona !jasså du har måbär !jag är inte riktigt informerad om den häcken blommar ?men bladen påminner ju lite om Vinbär.Tack för tippset om att täcka med löv rolleyes.gif fast det är precis vid sjön så det får väl bli säckväv också om det nu inte blåser bort !det kan blåsa så in i "vassen" här flirting.gif
PS! Tomatillon växer som bara den men tyvär har den inte blommat,kan man övervintra den ?

Vad kul att höra att den växer som den ska smile.gif Visst kan du övervintra den... (Tamarillon) Det ska jag göra naughty.gif Men jag vet inte om den ska ha svalt eller rumsvärme... men det kan vi nog få svar på, här på odla smile.gif
Jag vet att att i en annan tråd har jag läst att man kan ha den i rumsvärmen... men vi kollar för säkerhetskull.

Måbären blommar inte! eller så gör det det... men inte med färgade blommor för jag har då inte lagt märke till några "blommor". Blommorna är mera som små gröna miniblad, sen kommer det små röda bär. Bara för det måste jag ut och fota i morgon... så får du se hur det ser ut smile.gif Bären har börjat komma "blomningen" är tyvärr över.

Som huggorm säger det är en trevlig häckväxt om man klipper den rätt från början sad.gif
blomkronan
När jag leta efter en annan bild hitta jag denna smile.gif
[attachment=40194:DSC01762.JPG]
En bild på en blommande måbårshäck som jag fota i våras
Jag tyckte den var så fin... (jag vill ju att min ska bli lika dan blush.gif)
[attachment=40195:DSC01761.JPG]

Så hår ser bären ut nu
[attachment=40197:DSC02537.JPG]

Så här ser min häck ut!!! jag har blivit tvungen att klippa den en massa för att få den tätare.
[attachment=40196:DSC01747_1.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon