Full version: Planteringsråd!
kryddan
Jag släpade i förra veckan hem en ståtlig järnek som jag idag gav mig på att plantera om i större kruka - men just nu har jag gett upp sad.gif wacko.gif

Eländeskrukan som järneken kom i är av plast och sitter som berget - har försökt både skära och "tånga" bort den utan att lyckas med annat än att riva mig överallt och slöa kniven GRRR!

Vad tror ni - stendör den på balkongen om den får bo kvar i sin platskruka med lite extra isolering i form av jord och den tilltänkta krukan utanpå????

Vill inte gärna chansa - den är så himla fin och var ju dessutom inte direkt gratis unsure.gif

Råd snälla!!!!
Christer i Falköping
Med rejäl isolering går det säker bra. Som en frigolitlåda fulld med tidningspapper eller liknande. Frosten kommer ju runt hela krukan, så därför blir det tuffare för den i kruka än om den var planterad i marken.
Christer.
Sylvia
Eländeskrukan går kanske att KLIPPA upp med en rejäl sekatör?? Jag brukar klippa bort motsträviga krukor och sedan reda ut rotsnurret lite så att växten inte fortsätter att växa i cirklar! smile.gif
Som Christer säger, så behövs det en rejäl isolering även till den större krukan du tänker plantera den i. Bauhaus sålde stora vinterförvaringslådor av frigolit, kanske ngt, om du fyller den med torra löv, hopknyckta tidningar e.d. runt krukan?
kryddan
Dessvärre ligger sekatören på landet - annars brukar jag också ta till den. Här hade jag bara en morakniv och en klipptång av något slag wacko.gif

Min käre har lovat ge sig på den med morakniven imorgon så får vi se...

Jag har lagt rejält med frigolit i botten på "krukan" (som är en stor lövkorg)
ska se om jag kan pula in lite frigolit innanför korgen också (har en sopsäck i den som jordstopp). Tänkte avsluta med att vira säckväv runt - kan det räcka tro? unsure.gif
Ewa L
Jag vet ju inte vilken zon du bor i, men pratar vi om amerikansk Järnek (zon III--IV)? Eller vanlig (zon II)? Sänker inte krukplantering ytterligare 1--2 zoner, även med isolering?

Jag har i höst äntligen planterat en amerikansk och det var förverkligandet av en dröm. Har av en speciell anledning önskat mig en sedan jag var liten flicka (mkt länge sedan!! biggrin.gif ). Den kommer att bli mitt speciella skötebarn, en av få växter som jag skall "dalta" med. Den kanske inte är så ömtålig som jag alltid trott?
kryddan
Blå järnek - Ilex meserveae "Blue Angel", sägs klara upp till zon IV. Jag bor i södra Stockholm, plantskolan i närheten brukar säga att det är zon 2-3.

Ja järnek har också varit min dröm, inte sedan barnben men sedan tiden jag jobbade i England och såg järnek "live" lite överallt.

Jag vet inte hurpass ömtålig den är, den gillar väl inte blåst och inte stående väta och vill ha bra jord, men annars så laugh.gif

Nä, skämt åsido - jag kanske har gjort något dumt som skaffat den till balkongen men jag ville så himla gärna lysa upp tillvaron lite. unsure.gif
Ewa L
CITAT (kryddan @ 04-11-2003, 08:43)
Blå järnek - Ilex meserveae "Blue Angel", sägs klara upp till zon IV.  Jag bor i södra Stockholm, plantskolan i närheten brukar säga att det är zon 2-3.

Precis den har jag också skaffat och planterat i år.

Att jag ville ha just Järnek beror lustigt nog på att jag är från södra Stockholm (numera utvandrad).
Min farmor bodde ännu mer söderut (Tumba) i en gammalt torp. I skogen där jag lekte fanns ödetorp med viltväxande Järnek. Ej amerikansk då förstås!!

Hoppas den klarar sig!! wub.gif
kryddan
Nu är den på plats smile.gif Nästan iallafall rolleyes.gif Min man gick hårt åt Eländeskrukan med morakniv och till sist gav den upp. Så nu står den i sin korg och är nästan färdigplanterad. Finliret får jag ta i morgon när det finns något ljus....

Ett stalltips - det är ganska bökigt att plantera en stor växt på en liten trång balkong som är fylld med balkongmöbler, diverse krukor, korgar med vårens lökväxter, en kattbur mmmm......... laugh.gif

Så nästa gång jag faller i farstun och hittar en älskad växt ska jag nog tänka till ordentligt innan jag slår till.... Kanske tongue.gif
Ewa L
Håller tummarna för att den överlever vintern. Rapport emotses till våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon